Содержание
Lawful-chaotic axis[]
To the extent that one is Lawful, such characters value the qualities of truthfulness, keeping their word, respecting authority, honoring tradition, and judging those who fall short of their duties (or living these qualities), though not necessarily all of these nor in equal measure.
To the extent that they are so, Chaotic characters are more likely follow their consciences, be resentful of being told what to do, favor new ideas over tradition, and may only make (or break) a promise if they feel so inclined.
Law implies honor, trustworthiness, obedience to authority, and reliability. On the downside, lawfulness can include closed-mindedness, reactionary adherence to tradition, rigidity or quickness in judgment, and a lack of adaptability. Those who consciously promote lawfulness are more likely to say that only lawful behavior can create a society in which people can depend on each other and make the right decisions in full confidence that others will act as they should.
Chaos implies freedom, adaptability, and flexibility. On the downside, chaos can include recklessness, resentment toward legitimate authority, arbitrary actions, and irresponsibility. Those who promote chaotic behavior are more likely to say only unfettered personal freedom allows people to express themselves fully and allow society to fully benefit from the potential that its individuals have within them.
Someone who is neutral with respect to law and chaos may either have a normal respect for authority or see certain limits to its value. They may also feel neither a compulsion to obey nor a compulsion to rebel. She is honest but can be tempted into (or rationalize acts of) lying or deceiving others.
Devotion to law or chaos may be a conscious choice, but is just as often a personality trait that is shaped while being raised and experiencing their world, rather than simply being chosen. Neutrality on the lawful-chaotic axis is usually a middle state — not feeling compelled toward one side or the other. Some few such neutrals, however, espouse neutrality as superior or otherwise more advanced than law or chaos, regarding each as an extreme with its own blind spots, shortsightedness and drawbacks.
Animals and other creatures incapable of moral action beyond instinct and are neutral (with respect to law and chaos). Dogs may be obedient and cats free-spirited, but they do not have the moral capacity to be truly lawful or chaotic.
Чернокнижник адского пламени (Hellfire Warlock)
До сих пор в NWN 2 было трудно найти альтернативную карьеру для чернокнижника. Теперь это исправлено.
Требования: знание 12, угроза и знание заклинаний по 6, а также способность Brimstone Blast или Hellrime Blast. А попросту говоря — для чернокнижника после 9 уровня…
Хитовая кость — 6, атака растет со средней скоростью, высокие спасброски — воля. Носит простое оружие и легкие доспехи.
До чего дошел прогресс!
Умения — 2 балла + модификатор интеллекта на уровень, в классовом списке — сосредоточение, угроза, знания, применение магических предметов и знание заклинаний.
Инвокации и боевой луч его растут так, словно бы он получил новый уровень в классе чернокнижника.
Первая особая способность этого героя — усиление луча: его можно превратить в адское пламя, добавляя аж по 2к6 хитов за каждый уровень в престиж-классе! Правда, за каждую раненную такой атакой цель чернокнижник получает урон в 1 балл выносливости. Но если поблизости есть готовый излечить его священнослужитель… это, мягко говоря, очень убедительно.
На 3 уровне он обучается окружать себя барьером адского пламени, которое обжигает любого приблизившегося — но при этом опять-таки отнимает 1 балл выносливости.
Со 2 уровня он получает устойчивость 10 к огню, а также обучается призывать дьявола-баатезу. Он является на срок в 1к8 + уровень престиж-класса раундов; тварь эта могуча, но рекомендуется отсылать его назад до окончания срока, не то монстр обратится против вызвавшего.
Что тут можно сказать? Этот класс престижа усиливает и так довольно мощного героя. Правда, я бы советовал получить прежде не 9, а 10 уровень чернокнижника, чтобы обзавестись устойчивостью к стихиям. В любом случае о «нарушении баланса» речь не идет; герой силен, но не чрезмерно.
Кого пригласить в команду?
Попробуем спроектировать идеально эффективную группу.
Итак, у нас есть четыре позиции в отряде. При этом нам, очевидно, нужны:
-
как минимум один боец ближнего боя;
-
целитель;
-
маг-«артиллерист»;
-
проводник по лесу;
-
сапер;
-
переговорщик;
-
желательны также спецы по изготовлению вещей и их заколдовыванию.
Как уже упоминалось, в самом начале нас будут ожидать кандидаты в команду — следопыт и друид. Так что проводника можно и не брать; но хорошо бы один из ваших героев владел умением «ловкость рук» (Sleight of Hand), это увеличит шансы найма следопыта. А роль переговорщика лучше всего распределить по команде.
Танцы зомби при луне.
Лучший маг-артиллерист — пожалуй, колдун с переходом в волшебного ученого. Но он сильно уступает волшебнику по части создания магических вещей (из-за урезанного репертуара заклятий), так что здесь стоит крепко подумать. Колдун может также взять на себя часть функций по переговорам. Чернокнижник, при своих незаурядных достоинствах, слишком специализирован, он не силен в контроле противников и тому подобных задачах (а магические вещи создавать вообще не приспособлен).
На роль целителя кандидатов теоретически целых четверо: жрец, избранник богов, друид и шаман. Но тут не Рашемен, духов в изобилии не предвидится, так что шамана можно сразу исключить. А друида нам предоставят на старте. Остаются двое; избранник богов — частично боец, его можно потом сделать воинствующим священником или повелителем грома; а можно попробовать жреца — проводника рока.
Ну а «танк»? Можно опробовать новичка — фехтовальщика-дуэлянта; хотя, на мой взгляд, проще все-таки традиционные решения — например, воин-мастер клинка или воин-защитник гномов.
Возможно, полноценным сапером можно пожертвовать: ловушки и замки в кампании присутствуют, но в меньшем количестве, чем обычно. Дать пару уровней плута тому же следопыту-проводнику (хотя дамочка из города Самаргол для плута слишком не блещет интеллектом) — и пусть следопыт «тралит» дорогу как в лесу, так и в подземелье. На освободившееся место можно взять фехтовальщика или чернокнижника адского пламени — попробовать новые классы…
При первой же возможности стоит дать одному из персонажей навык лидерства, чтобы освободить место для шестого героя. Только не ошибитесь и не наградите этим свойством одного из присоединившихся персонажей — они не полномочны расширять ваш отряд!
На момент, когда сдается в печать этот журнал, официальный выход игры еще не состоялся; мы смогли познакомиться с ней досрочно, но прохождение придется отложить до следующего месяца. До встречи!
Серый орк (Gray Orc)
Характеристики: +2 к силе и мудрости, -2 к интеллекту и обаянию.
Способности: быстрый бег (базовая скорость 40 — это выше, чем у людей и у большинства монстров); нюх — позволяет выслеживать спрятавшихся и невидимых противников. При этом серый орк получает -1 ко всем броскам на ярком свету.
Если честно, не вполне понятно, за что бедолагу оштрафовали на целый уровень. Быстрый бег — это здорово, но и штрафы заметные. К тому же любимый класс — жрец… Кому нужен жрец с задержкой на уровень?
Как по мне, орку на роду написано быть либо следопытом, либо варваром или воином. И даже в этом качестве его преимущества не слишком очевидны, хотя быстрота позволит удерживать противника на почтительном расстоянии. Нюх в качестве воина вообще ни к чему, следопыту и отчасти варвару сгодится.
FAQ[]
Q: I’m just a player. What do I do with haks?
A: Place them in your C:\Documents and Settings\YOUR_LOGIN_NAME\My Documents\Neverwinter Nights 2\hak folder. When you downloaded the hak it probably came in a .zip or .rar file — you need to unpack it and place the file(s) with a .hak extension in the folder. You don’t need the .rar or .zip in that folder.
Q: I’m a player and a builder. What do I do with haks?
A: Place them in your C:\Documents and Settings\YOUR_LOGIN_NAME\My Documents\Neverwinter Nights 2\hak folder. When you downloaded the hak it probably came in a .zip or .rar file — you need to unpack it and place the file(s) with a .hak extension in the folder. You don’t need the .rar or .zip in that folder.
Q: I’m a player, a builder and a custom content developer. What do I do with haks and how should I develop content?
Data Archives[]
This is a big no-no. These archives are typically located under C:\Program Files\Atari\Neverwinter Nights 2\Data and contain most of the data the game uses. Model files, texture files, 2da files and lots of other types reside in these .zip archives. The thing to remember about these files is that they are Obsidian’s files. They are Obsidian’s to patch and maintain. And this means that if you alter them in the slightest you can cause the patch process to fail. The patch process relies upon comparing the file on your hard drive to a signature the patch has for that file. Altering the file can and will alter the signature which means the patcher won’t know what to do with the file since it is different than the file it has the instructions for patching. There is no reason or need to alter these archives in any way. So, don’t do it and don’t tell anyone else to do it.
Good-evil axis[]
Good characters and creatures value, protect and uphold (innocent) life, while Evil characters and creatures debase or destroy it, whether for power, profit, personal gain, or amusement.
Good implies altruism, respect for life, and a concern for the dignity of sentient beings. Good characters make personal sacrifices to help others.
Evil implies selfishness and the hurting, oppressing, and killing of others. Some evil creatures simply have no compassion for others and kill without qualms if doing so is convenient. Others actively pursue evil, killing for sport or out of duty to some evil deity or master.
People who are neutral with respect to good and evil have compunctions against killing the innocent but may nevertheless decline to take action or otherwise make sacrifices to protect or help others. Neutral people are more often committed to others and ideas by personal relationships and experiences. A neutral person may sacrifice himself to protect his family, his homeland, or even an idea, but is usually less inclined to do so for strangers who are not related to him or things he has not experienced for himself. Being good or evil can be a conscious choice, as with the paladin who attempts to live up to her ideals or the evil cleric who causes pain and terror to emulate and/or fulfill the goals his god. Good and evil can be attitudinal as well as having moral absolutes. It can be recognized, and being good or evil is just as often chosen as it is shaped while being raised and experiencing the world.
Being neutral on the good-evil axis can represent a lack of commitment one way or the other, but for some it represents a positive commitment to a nuanced/balanced view, balance of power or an idea that good and evil can have subjective, contextual qualities. While acknowledging that good and evil can have absolute and objective states, not just opinions, these folk may maintain that a balance between the two is the proper place for people and/or the order of things, and that was is good to one (or many) may be evil to others.
Animals and other creatures incapable of moral action beyond instinct are, as a result, neutral rather than good or evil. Deadly vipers and tigers that eat people are examples of neutrality (with respect to good and evil) because they lack the capacity for morally right or wrong behavior, although they may be used by others to further good or evil purposes.
Существа
Чтобы научиться ставить на карту обычных агрессивных монстров, нам осталось только разобраться с настройками ролевых параметров. Еще раз настоятельно рекомендую делать это с шаблоном, а не с экземпляром существа.
Как ни странно, настройка этих параметров не слишком-то автоматизирована. Изменив характеристики или уровни, вы не получите немедленного изменения хитов и спасбросков. Вообще, надо признать, что редактор ролевых параметров существ — это самая слабая часть инструментария, и она нуждается в серьезнейшей доработке.
Вот что вам нужно отредактировать (желательно — именно в таком порядке):
- характеристики (сила, ловкость и т.д.);
- классы;
- спасброски, хиты, защиту;
- навыки;
- степень опасности (Challenge Rating);
- снаряжение.
Если сражаться с ним не предполагается — тогда все проще, можно почти все это проглядеть бегло.
Вы можете спросить, почему в списке нет умений и заклинаний. Ответ прост: потому что такой возможности авторы инструментария нам почему-то не предоставили. Все это генерируется автоматически — «из заботы о клиенте», чтобы нам с вами не пришлось чересчур напрягаться. Как по мне, лучше бы они автоматизировали обсчет хитов и спасбросков; но есть надежда, что общественное мнение заставит обсидиановцев исправить этот нонсенс.
А вот навыки надо обрабатывать вручную, причем — черт возьми! — если вы добавите, скажем, существу 10 уровень друида, вы вовсе не получите базовые друидские способности, их придется добавить самостоятельно.
Не забывайте настраивать степень опасности существа. Это — уровень команды, для которой существо представляет угрозу средней степени. Из него (и уровня команды) вычисляется, сколько опыта положено за победу над ним.
Не следует считать, будто этот параметр примерно равен уровню существа: ведь в команде игрока обычно не один герой, а, скажем, четверо персонажей шестого уровня без труда справятся с одним шестого же уровня. Как считать степень опасности — разговор долгий и непростой; могу порекомендовать просто поискать среди стандартных шаблонов «примерно равное» по силе существо и списать параметры с него. Особо тонкая настройка тут необязательна, но примерный порядок величин надо соблюдать, иначе модуль сильно разбалансируется.
от этого параметра не зависят боевые качества — наоборот, он должен быть их следствием.
Этого вполне достаточно, чтобы на сделанной нами лужайке (см. главу «Ландшафт») расставить несколько гоблинов, волков и так далее, поставить деревья и, например, дома; а одну из дверей дома совместить с дверью отредактированного нами помещения.
Вот и получился простейший модуль. Чтобы иметь возможность опробовать его, осталось совершить еще два действия…
Задание стартовой точки. Модуль обязан иметь «точку входа» — место, где появится ваш герой. Лучше бы это место было безопасным!
«Выпечка».Программу, прежде чем запускать, нужно компилировать, вот и с модулем NWN 2 требуется примерно аналогичное действие: его называют «выпечкой» (Bake). Вы найдете это действие в меню.
Обычно после редактуры модуля достаточно «выпекать» только те области, где были сделаны изменения. Никто не мешает «выпечь» все сразу (Bake All), но это может занять очень много времени. Например, «выпекание» базовой кампании NWN 2 занимает около суток!
Мы с вами обсудили базовые функции редактора и выяснили, как вообще с ним работают. В следующей статье мы поговорим о том, что позволяет придать своему модулю уникальность: разговорах и скриптах. До встречи!
Character Level Progression Table[]
Characterlevel | Non-ECLXP | ECL +1XP | ECL +2XP | ECL +3XP | Class skillmax ranks | Cross-class skillmax ranks | Feats | Abilityincreases |
1 | 4 | 2 | 1st | |||||
2 | 1,000 | 3,000 | 6,000 | 10,000 | 5 | 2 | ||
3 | 3,000 | 6,000 | 10,000 | 15,000 | 6 | 3 | 2nd | |
4 | 6,000 | 10,000 | 15,000 | 21,000 | 7 | 3 | 1st | |
5 | 10,000 | 15,000 | 21,000 | 28,000 | 8 | 4 | ||
6 | 15,000 | 21,000 | 28,000 | 36,000 | 9 | 4 | 3rd | |
7 | 21,000 | 28,000 | 36,000 | 45,000 | 10 | 5 | ||
8 | 28,000 | 36,000 | 45,000 | 55,000 | 11 | 5 | 2nd | |
9 | 36,000 | 45,000 | 55,000 | 66,000 | 12 | 6 | 4th | |
10 | 45,000 | 55,000 | 66,000 | 78,000 | 13 | 6 | ||
11 | 55,000 | 66,000 | 78,000 | 91,000 | 14 | 7 | ||
12 | 66,000 | 78,000 | 91,000 | 105,000 | 15 | 7 | 5th | 3rd |
13 | 78,000 | 91,000 | 105,000 | 120,000 | 16 | 8 | ||
14 | 91,000 | 105,000 | 120,000 | 136,000 | 17 | 8 | ||
15 | 105,000 | 120,000 | 136,000 | 153,000 | 18 | 9 | 6th | |
16 | 120,000 | 136,000 | 153,000 | 171,000 | 19 | 9 | 4th | |
17 | 136,000 | 153,000 | 171,000 | 190,000 | 20 | 10 | ||
18 | 153,000 | 171,000 | 190,000 | 210,000 | 21 | 10 | 7th | |
19 | 171,000 | 190,000 | 210,000 | 231,000 | 22 | 11 | ||
20 | 190,000 | 210,000 | 231,000 | 253,000* | 23 | 11 | 5th |
For example, consider a Human Cleric, an Aasimar Paladin, a Drow Wizard, and a Deep gnome Rogue. When the Human Cleric reaches 5th level, the Aasimar Paladin will be 4th level, the Drow Wizard will be 3rd level, and the Deep gnome Rogue will just be obtaining level 2, each with exactly 10,000 experience points.
* This is the maximum possible experience points that a character may have in NWN2 without the Mask of the Betrayer expansion. Even non-ECL (effective character level) characters may obtain this amount of experience points. However, the level cap of 20 still remains in place.Computation for the Table :
- Class Skill Max Ranks CAP = CharacterLevel + 3.
- Cross-Class Skill Max Ranks CAP = ([CharacterLevel / 2] Rounded up) + 1
- Feat gain for levels 1-20 = (CharacterLevel / 3) + 1
- Feat gain for levels 20-30 = ((CharacterLevel — 20) / 2) Rounded Up
- Ability point gain = CharacterLevel / 4
- Required Experience = CharacterLevel * (CharacterLevel – 1) * 500
- Each level requires an added CharacterLevel * 1000
Notes on Experience Point Gain[]
- While Obsidian has stated that NPCs, summons, familiars, and animal companions do not affect earned Experience Points, this is not entirely true. Summons, familiars, and animal companions are not counted in the calculation for earned Experience. However, the party’s average character level (not ECL) is used to determine earned Experience for an encounter. This has a profound impact on high ECL races as they will cause the party to earn accelerated experience points during play because they bring the party average level down.
- Example 1: A Human Wizard of 7th level is adventuring with Khelgar Ironfist (only) and encounters a Bladeling. The Bladeling has a Challenge Rating (CR) of 1. The party’s average level is 7. This happens because NPCs have the same XPs as the PC, thus making Khelghar (a Dwarf Fighter) also level 7. The earned experience for this encounter is 17 points for every character in the party regardless of their condition upon earning the points (i.e., dead or alive).
- Example 2: If the same Wizard above had Neeshka instead of Khelgar Ironfist, she’d be a level 6 Rogue (because she’s a Tiefling and thus has an ECL of +1). The average party level is thus 6.5 which is rounded down to 6. This results in 19 points of experience for every character in the party for the encounter.
- Temporary NPCs such as the 2nd level Fighter in the Neverwinter crypts during the Temple of Tyr quest highly impact the party’s average level. Thus, it’s advantageous to have such party members in the group to obtain more experience points during combat.
Высоты
Теперь займемся рельефом. Для этого надо открыть закладку Terrain в нижнем правом углу экрана.
У нас вместо списков объектов появляется меню. Правда, если вы не относитесь к счастливым обладателям двухмониторной системы, то, скорее всего, видите только его верхушку. Можно вытянуть менюшку вверх, сжав окно свойств. Не очень удобно, но вам не так уж часто надо будет чередовать работу с объектами и работу с рельефом.
Меню работы с ландшафтом. |
Первая кнопка как раз и отвечает за рельеф. Выбрав ее, мы можем, нажимая кнопку мыши, понемногу подымать поверхность земли.
Это важно: работа с рельефом не может быть отменена командой Undo в меню! Поэтому сохраняйтесь после каждого значимого результата. Вариант: командой Duplicate (в меню, появляющемся при правом щелчке по области) сделайте копию редактируемой территории
У этой операции есть три числовых параметра, они представлены в окошке: размер вершины подымаемой области (size) и размер подножия (outer), а также скорость подъема (pressure).
С последним параметром все очевидно: чем он больше, тем быстрее будет подыматься местность. Outer определяет, насколько большую область будем обрабатывать. А соотношение между outer и size — это как бы «остроконечность» вигуры. Если, скажем, size и outer примерно одинаковы — мы получим пологий холм, возможно, даже плато; а если size значительно меньше, будет остроконечный пик. Пример — на картинке.
Слева: Size 10, Outer 10. В центре: Size 3, Outer 10. Справа: Size 30, Outer 10. |
Рельеф можно не только подымать; ниже, под числовыми параметрами, есть кнопки Raise (подъем), Lower (опускание), Flatten (выравнивать под заданную высоту, которую можно взять с имеющейся карты при помощи Eyedropper). Можно выровнять всю землю под выбранным зданием — для этого кнопка Flatten Under. Вы, как правило, не захотите, чтобы здание стояло на косогоре.
большинство возвышенностей в NWN 2 сделано по «ступенчатой» технологии: сперва вы делаете низкий пологий холм, потом поверх него — еще один, повыше и поуже, и так далее. Или немного иначе — холм собирают из нескольких почти плоских элементов, наподобие конструктора Lego. Ступенчатые рельефы смотрятся весьма естественно.
Noise генерирует на поверхности бугорки, ямки — в общем, мелкие неровности, чтобы выглядело естественней. Smooth, наоборот, сглаживает. Там, где поверхность, по замыслу автора, ничем не сглажена, применение Noise крайне рекомендуется.
Наконец, Walk и Non-Walk не имеют прямого отношения к рельефу: они определяют, где может ходить персонаж, а где — нет. При выборе любой из этих возможностей карта раскрашивается голубой и черной сеткой; голубая — проходима. По умолчанию как непроходимые помечаются слишком крутые склоны, и я бы не рекомендовал это исправлять.
Gameplay[]
Bevils stats are mediocre (Str 14, Dex 13, Con 14, Int 9, Wis 8, Cha 10, at Level 1, Pointbuy 20). As feat choices the usual Power Attack, Cleave route is probably best, then Weapon Specialization: Longsword. As he isn’t a permanent companion, there’s not much need to worry about his stats.
As a sergeant of Crossroad Keep, he can be assigned to the following tasks and provide bonuses to Crossroad Keep’s stats:
- recruiting greycloaks = +20% recruitment rate
- collecting tithes = tithe up 10%
- patrolling the roads = merchant growth +1/time unit
- patrolling the surrounding areas = peasant growth +2/time unit
- special assignments = +1 to outcome
Unlike the other sergeants, Bevil cannot be reassigned once deployed.
Class Features[]
Hit die : d8 | |
Base Attack Bonus progression : | Medium |
---|
Saving Throws : | ||
High = | Fortitude & Will | |
low = | Reflex |
Proficiencies : | ||
Weapons: | Simple. | |
Armor: | Light, Medium, Heavy & Shields. (except tower shields) |
Skill Points : ( 2 + Int modifier ) ×4 at 1st Character level. |
Class Skills : Concentration, Craft (alchemy, armor, weapon), Diplomacy, Heal, Lore, Parry and Spellcraft. |
Spellcasting
Type | Prepared | |
Wisdom | divine | yes |
- Cleric spell list
- : Clerics have the same spell progression as druids.
A Cleric casts divine spells, which are drawn from the Cleric spell list.
To prepare or cast a spell, a cleric must have a Wisdom score equal to at least 10 + the spell level. The Difficulty Class for a saving throw against a Cleric’s spell is 10 + the spell level + the Cleric’s Wisdom modifier.
A Cleric can cast only a certain number of spells of each spell level per day. In addition to his base daily spell allotment, he receives bonus spells per day if he has a high Wisdom score.
Spontaneous Casting
A Cleric can channel stored spell energy into healing spells that the Cleric did not prepare ahead of time. The Cleric can «lose» any prepared spell in order to cast any cure spell of the same spell level.
- Spell slots used to prepare domain spells may not be used for spontaneous casting.
- A good Cleric (or a neutral Cleric of a good deity) can spontaneously cast any cure spell.
- An evil Cleric (or a neutral Cleric of an evil deity) can spontaneously cast any inflict spell.
- A Cleric who is neither good nor evil and whose deity is neither good nor evil can convert spells to either cure spells or inflict spells (player’s choice). Once the player makes this choice, it cannot be reversed. This choice also determines whether the Cleric turns or commands undead.
Deity Selection
Due to being set in the Forgotten Realms, all divine spell-casters in the Original Campaign of NWN2 are required to select a deity during character creation. Clerics choose an alignment and race first and then receive a list of deities appropriate for them to choose from. Although the possibility for restricting domains according to deity has been flagged by the developers, this is not currently implemented.
Turn Undead
Any Cleric has the power to affect undead creatures (such as skeletons, zombies, ghosts, and vampires) by channeling the power of his faith through his holy (or unholy) symbol. A Cleric can turn or destroy undead creatures. To view more information, refer to the Turn undead section of the wikia.
Domains
Clerics specialize in two areas of magical expertise called Domains. These domains are selected when first becoming a Cleric and cannot be changed. Domains grant added spells and sometimes a free feat or special ability.
Domain spells
According to PnP 3.5 rules, Clerics receive one bonus domain spell slot at each spell level because of their domains. When a Cleric prepares a spell in a domain spell slot, it should come from one of the two domains. However, unlike PnP 3.5 rules, NWN2 does not:
- make domain specific spells available at every spell level
- enforce the rule that the extra spell slot at each level should come from those granted by their respective domains.
Instead NWN2 simply affords the Cleric one (1) bonus spell slot per spell level above zero (0), and the extra spell slot may be used for any spell (inducing those granted by domains).
Domain list
A Cleric chooses two domains at their first class level, ideally representing the deity they have chosen to follow. Each domain gives the Cleric access to at least 2 domain spells he can cast that is added to his spell list, as well as possibly gaining a granted power. The Cleric gets the granted powers of both the domains selected.
Epic Cleric Bonus Feats:
Armor Skin (Epic), Automatic: Quicken Spell, Automatic: Still Spell, Epic Toughness, Epic Energy Resistance, Overwhelming Critical. Epic Divine Might, Epic Prowess, Great Charisma, Great Smite (with Destruction (domain)), Great Strength, Great Wisdom, Great Intelligence, Great Dexterity and Great Constitution
Class feats[]
These feats are automatically granted at certain class levels. Incomplete list
Feat | Class | Description |
---|---|---|
Animal Companion (feat) | Druid 1Ranger 4Cleric w/ Animal domain | Provides an animal companion |
Aura of Courage | Paladin 3Cleric w/ Good domain | Character is immune to fear, and aura causes allies within 10 feet receive +4 bonus on all saving throws versus fear |
Aura of Despair | Blackguard 3 | Aura causes enemies within 10 feet take a –2 penalty on all saving throws |
Create Undead (blackguard) | Blackguard 3 | Summons an undead minion |
Dark Blessing | Blackguard 2 | Applies charisma modifier to all saving throws |
Defensive Roll | Shadowdancer 5Rogue 10/13/16/19 (bonus feat choice) | Character can use a Reflex save to halve damage from a lethal blow |
Divine Grace | Paladin 2 | Applies charisma modifier to all saving throws |
Divine Health | Paladin 3 | Immunity to disease |
Dragon Companion | Epic Druid | Provides a draconic animal companion |
Dragon Shape | Epic Druid | Allows shapeshifting into dragon forms |
Elemental Wild Shape | Druid 16 | Allows shapeshifting into elemental forms |
Elephant’s Hide | Druid 5+ | Spends a Wild Shape charge for +7 natural armor bonus |
Epic Animal Companion | Epic Druid | Animal companions get three extra levels |
Evasion | Monk 2Rogue 2Shadowdancer 2Ranger 9Cleric w/ Water domain | Successful Reflex saves eliminates all damage |
Extra Wild Shape | Druid 5+ | Allows +2 Wild Shape uses/day, and +1 Elemental Shape use/day |
Flurry of Blows | Monk 1 | Extra attack per round when fighting with unarmed attacks or with monk weapons. However, all attacks in that round suffer a -2 attack penalty at levels 1-4, and a -1 attack penalty at levels 5-8. At level 9 or higher, there is no penalty. Selectable combat mode. |
Greater Flurry | Monk 11 | A second extra attack when using Flurry of Blows |
Hide in Plain Sight | Shadowdancer 1Assassin 8Ranger 17 | Character can try to hide while being observed |
Improved Evasion | Monk 9Shadowdancer 10Rogue 10/13/16/19 (bonus feat choice) | Same as Evasion, but failing reflex saves now only result in half damage |
Improved Uncanny Dodge | Assassin 5Barbarian 5Shadowdancer 5Shadow Thief of Amn 5Dwarven Defender 6Rogue 8 | Character can no longer be flanked (unless attacker is more than four class levels higher) |
Insightful Strike | Swashbuckler 3 | Adds Intelligence bonus to damage rolls |
Lay on Hands | Divine Champion 1Paladin 2 | Character can heal damage by Charisma modifier x class level (once per day) |
Magical Beast Wild Shape | Epic Druid | Allows shapeshifting into magical beast forms |
Natural Spell | Druid 5+ (and Wis 13+) | Allows druid to cast spells during wildshape |
Nature Sense | Druid 1 | Grants a +2 bonus to Survival in all environments and a +2 bonus to Search and Spot while in wilderness areas |
Oaken Resilience | Druid 12 | Spends a Wild Shape charge for immunity to poison, sleep, paralysis, stunning and critical hits |
Plant Shape | Druid 12 | Allows shapeshifting into plant forms |
Resist Nature’s Lure | Druid 4 | Grants a +2 saving throw bonus against fear spells and effects |
Skill Mastery | Rogue 10/13/16/19 (bonus feat choice) | Rogue cannot roll less than 5 whenever using Disable Device, Open Lock, or Set Trap skills, even if in combat |
Slippery Mind | Shadowdancer 7Swashbuckler 17Rogue 10/13/16/19 (bonus feat choice)Cleric w/ Chaos domain | Character gets a second saving roll against an enchantment |
Smite Evil | Paladin 1 | Character can smite evil targets once per day |
Smite Good | Blackguard 2 | Character can smite good targets once per day |
Smite Infidel | Divine Champion 3Cleric w/ Destruction domain | Character can smite targets of the other alignment once per day |
Sneak Attack | Assassin 1 (not a prerequisite for Arcane Trickster)Rogue 1Shadow Thief of Amn 1Arcane Trickster 2Blackguard 4 | Allows sneak attacks. Increments by +1d6 every two class levels (three for blackguard). |
Trackless Step | Druid 3 | Grants a +4 bonus to Hide and Move Silently checks when in wilderness areas |
Turn Undead | Cleric 1Blackguard 3Paladin 4 | Allows you to turn or rebuke the undead |
Uncanny Dodge | Assassin 2Barbarian 2Dwarven Defender 2Shadowdancer 2Shadow Thief of Amn 2Rogue 4Sacred Fist 6 | Retains Dexterity AC bonus when flat-footed or attacked by invisible foe |
Venom Immunity | Druid 9 | Immunity to poison |
Wild Shape | Druid 5 | Allows shapeshifting into various animal forms |
Woodland Stride | Druid 2Ranger 7Cleric w/ Plant domain | Character receives a 10% movement increase when in outdoor, natural environments |
Two Trees[]
Firstly you should notice that NWN2 creates two new directory trees when installed. One for the game installation «C:\Program Files\Atari\Neverwinter Nights 2» and one in the «My Documents» folder for user data. Whilst you could install custom content in either of these places, you should only use the «My Documents» directory. You should leave anything under the install directory unaltered. Anything found in the install directory should be able to be mirrored in the C:\Documents and Settings\YOUR_LOGIN_NAME\My Documents\Neverwinter Nights 2\ directory structure. The reasons for only adding content to the My Documents version of the directories are:
1. Working under a single path is easier. 2. You don't have to worry about resources conflicting between the two directory paths. 3. Uninstalling the game will not uninstall any custom content you have installed.