Mcreator’s community

Unlimited structure size

After many updates of waiting, we are finally removing the structure/schematic limit. Due to the nature of the new system, old schematics will have to be re-imported and redefined if you will import workspace from MCreator 1.7.9 or older. We now support a new Minecraft structure format with all metadata, entity, NBT, block states and other definitions of a structure. This is much better than the old schematic system which only supported blocks without states and basic entities. We still support the schematic format, but it gets converted to a structure while importing.

A new button was added to import structures that user makes inside test Minecraft environment client using structure block. This way, structures with custom blocks and entities are now possible.

Structure generation for structures, plants, and ores was improved too, so the world loading speed with custom mods is now much faster.

Как создать блок в Майнкрафте

Хотя инструмент переполнен функциями и возможностями, начинать творческий путь стоит с малых достижений. Вот инструкция по MCreator, призванная облегчить процесс подготовки нового блока:

  • Первый шаг – подготовка рабочего пространства с помощью кнопки, изображающей плюсик и расположенной на панели быстрого доступа слева;
  • В появившемся меню необходимо выбрать вариант Block (Блок) и выбрать название для будущего ресурса или декоративного элемента. Вводить текст рекомендуется на английском языке (поэкспериментировать над переводом помогут плагины и расширения);
  • Дальше предстоит разобраться с оформлением блока. Предусмотрен вариант с загрузкой текстур файлом (поддерживаются основные форматы изображений) или же подготовкой оформления вручную через встроенный редактор. Вне зависимости от выбора менять дизайн предстоит с помощью 6 квадратов, обозначающих грани блока в развертке.

    Если оформление одинаково со всех граней, то достаточно заполнить цветом или изображением лишь левую часть (Left) – остальным значение передается автоматически.

  • Не обойтись и без настройки характеристик: MCreator разрешает выбирать тип рендера, задавать прозрачность (Transparency), менять параметры «твердости» (Hardness), влияющей на скорость добычи, взрывоустойчивой силы (Resistance), способов выпадения (Dropping Properties) и свойств земли, редстоуна, пропускной способности.
  • Переход между каждым шагом сопровождается нажатием на кнопку Next. Если необходимо вернуться назад – необходимо выбирать Back на панели быстрого доступа.
  • Последующие шаги подготовки нового блока связаны с вместимостью и способами компоновки в инвентаре (сколько блоков вмещается в ячейку, максимальное количество стаков). Дополнительно предусмотрена возможность стирать блок после разрушения: достаточно снять галочку с пункта Drop items from inventory when block destroyed.
  • Процесс подготовки нового блока заканчивается на этапе выбора параметров генерации (Generation Properties). Разработчики MCreator предлагают выбрать, куда добавлять блок (биом, примерная высота, тип мира – стандартный, нижний), в каком количестве и объеме, необходимы ли специальные обозначения редкости. Каждый из пунктов меню подбирается с помощью выпадающих меню, а потому знать значения и дополнительную информацию необязательно – инструмент подскажет, куда нажимать.

информация о новом блоке

MCreator – не единственный представитель жанра: схожие по замыслу инструменты периодически появляются в сети. Но где-то необходимо знать языки программирования или подбирать подходящую версию под Minecraft, а где-то не обойтись без дополнительной подготовки. MCreator призван помочь каждому реализовать задуманное в полуавтоматическом режиме: справятся даже новички.

Вам будет интересно:

Блокировка интернет-ресурсов на территории Украины

Стала доступна предзагрузка обновления 1.10.1.1 WOT

Инвайт-код для WOT на сентябрь 2018

Как работает маскировка в World of Tanks

Improved code editor

Code editor got many improvements too. Autocomplete window is now automatically triggered based on context now. We have added documentation window with a direct display of Minecraft Forge JavaDoc for easier programming and understanding of individual Java methods. Import formatter and code formatter has been improved. Jump to declaration now supports multiple packages and jumping between them. The automatic tab indentation was improved.

There were many other small improvements to the code editor too. On the image above, the new smart autocomplete can be seen in action. Jumping to lines of code in case of crashes and compilation errors was improved too.

Other improvements

The article would be too long if we described all the changes and bug fixes in-depth, so you can see the full list in the full changelog of this release here:

  • Updated Minecraft Forge for 1.14.4 to version 28.1.116
  • Marked Minecraft 1.14.4 generator as LTS and 1.12.2 as a legacy version
  • Updated bundled Java to version OpenJDK 8u232
  • GUI procedure triggers now trigger on both server and client-side
  • Added support for data packs for 1.14.x
  • Added data pack elements to 1.14.x data pack generator: recipe, advancement, loot table, function, tag
  • MCreator now tries to repair corrupted workspaces from backups
  • Added support for Git (GitHub, GitLab, BitBucket, …) shared online workspaces with version history
  • Added option to jump (revert to) between checkpoints/commits in the history of online workspace
  • Added option to merge changes if multiple users work on the same shared workspace at the same time
  • Added quick tools: material pack, armor pack, ore pack, and tool pack makers
  • Added «run function» procedure block
  • Added support to open JSON and other data files from Gradle sources in the code editor
  • Any advancement can now be triggered by procedures (existing procedure blocks need to have advancements re-selected)
  • Added option to select vanilla advancement triggers in the advancement maker
  • When adding or removing mod elements MCreator now only builds if needed
  • Some minor UI style and usability improvements
  • Added «Get numerical dimension ID» procedure block
  • Added option to select current mod as tag namespace
  • Custom recipes can now select the namespace and therefore override vanilla recipes
  • Added support for functions (command sets)
  • Added support for function tagging
  • Added new advancement options for display and rewards
  • Added procedure blocks to control and read scoreboard scores
  • Added support for loot tables
  • Added option to set custom living entity tracking range
  • Added on structure generated procedure trigger
  • Added schedule tick update procedure block
  • Custom log blocks did not properly rotate in structures
  • Bounding box of blocks with log rotation did not properly rotate
  • Keyboard shortcuts were inconsistent on macOS
  • Melee damage was offset from the set value in-game
  • Loot tables don’t work with custom block drops
  • Loot table JSON files could get deleted from workspace randomly
  • Global map and world variables did not save
  • Execute command procedure block displayed command output
  • Biomes with empty mob spawn list spawned default vanilla mobs
  • «Get item from armor slot» procedure block crashed multiplayer clients
  • Big tree option in custom biomes spawned wrong trees
  • Numpad key bindings caused build errors
  • Dirt blocks did not generate under grass blocks and underwater in custom biomes
  • Caves did not generate in custom dimensions
  • Get light level procedure block did not work properly
  • «Delete texture» button did not delete animation .mcmeta file it was present
  • Fixed «Directory in which you are trying to make a workspace does not exist» error on fresh installations
  • Update notifications did not work properly with snapshots
  • Block previews in workspace did not have textures placed properly
  • Execute command procedure entity block did not work in worlds with cheats disabled
  • Other minor bug fixes and stability improvements

Make sure to tell us what you think about the update in the comments! If you like what we do, consider donating to help us keep this project up.

UPDATE: We have released a patch update to fix some bugs found in 2020.1:

UPDATE 2: We have released a second patch update to fix some bugs found in 2020.1:

If you have update notifications turned on in MCreator, you will be notified if you need to patch on your next launch of MCreator. To apply the patch, redownload and reinstall MCreator 2020.1

Installing MCreator mods

MCreator mods can be installed on both Minecraft client and server. You will need Minecraft Forge in either case.

Installing MCreator mods on client

MCreator mods need to have Minecraft Forge to work. Make sure to use the same version of Minecraft Forge as MCreator uses. You can find out the version of the Minecraft Forge MCreator is using by pressing on the version number in MCreator. The version will be listed in the «about window» that opens. 

MCreator mods are installed in the same way as other forge mods. You simply put your mod into the mods folder. If you don’t have a mods folder then make one in your .minecraft folder

If you have trouble installing Minecraft Forge, follow these instructions or read below for more information.

Installing the Minecraft Version

The same game version for the mod/forge must be installed first.
If you have the Minecraft version installed already then you can skip this step.

  1. Start the Minecraft Launcher
  2. Select Java Edition
  3. Select Installations
  4. Select new installation 
  5. Name your installation e.g. Minecraft Vanilla 1.16.5
  6. Set the version to match the same version as the mod uses.
  7. Set the game directory (See optional steps below.)
Optional Steps

Minecraft likes to through all files into one folder, this can cause game incompatibilities when using mods that are not supported for that game version. It’s recommended to select a separate game directory for your installations.

You can use something like the below to fix this issue..minecraft/installations/Minecraft_Vanilla_1.16.5

Download and Install Minecraft Forge

You will need the same version of Minecraft to forge as the mod/installation you just made, download and stall the version from the official site here: https://files.minecraftforge.net/net/minecraftforge/forge/.

  1. Download Minecraft forge for the same version.
  2. Run the installer and install the client version for your launcher. 
    If on windows you will need java installed to run the .jar file.

Make a mew mod Installation

  1. Run the Minecraft Launcher.
  2. Make a new installation for your mod profile. Follow the steps in Installing the Minecraft Version section.
  3. Instead of installing a vanilla jar search for your new Minecraft Forge installation
  4. It is important to keep your mod jars separate so it’s best to make a custom directory for your forge installation.
  5. Run the game once then close out and move to the next step.

Adding mods

  1. A new folder called mods will be in your root directory for your installation.
  2. Navigate to your mods folder.
  3. Search %appdata% in your windows search bar.
  4. Open .minecraft then navigate to your installation folder.
  5. Drag and drop your mod .jars into this mods folder.

Run the Installation

Test to make sure the game does not have any problems with the mods.
If the game does not reach the game menu screen and crashes then could mean you have one or more issues with the mods you have installed.

Troubleshooting
  • A mod could require additional dependencies API, another mod, etc. Read the download sites to ensure you have all the dependencies for the mods you have installed.
     
  • A mod may have a conflict with another mod, the easiest way to test if this is the the issue is to remove one mod at a time until you can launch the game. If you have mods left over then it could be that the last mod you removed has issues with one of the mods left in the mods folder. Try running the mod without any other mods installed to see if its a conflict issue if the mod runs properly then it’s a conflict issue, try to find out what mod it has the issue with by running one of the remaining mods with the issue mod at a time, when you find an issue with the other mod, you may contact the developer of the mod with the issue to let them know about it.
     
  • A mod could also have a version miss match, one of the mods you have installed may be for another  forge/Minecraft version. Check the mod download pages for the mod to make sure you’re not missing any dependencies and have the right version for the Minecraft/forge version you have installed. 

If Minecraft server starts normally, you can use the same exported zip/jar file for the server. To install forge and your mod to a server, use this guide: http://www.minecraftforge.net/forum/index.php?topic=1976.0

Windows

How to install (1.5.8 — 1.8.3)

Step 1

Download MCreator and run the installer

Step 2

Go to the C:/Pylo/MCreator(version) and run MCreator.exe. You might need to run it as administrator if you get stuck on Building forge or if MCreator setup is complete in less than a minute. In such case, remove MCreator, reinstall it and open with admin rights (right click — > Run as admin).

Step 3

For the first time, you might need to allow the firewall to allow Java to access the internet. Setup procedure will start. Wait till it is done (even after you see all ticks, it might take a while before the setup is actually complete) and enjoy using MCreator. You need to have internet access in order to use MCreator.

NOTE: You can install MCreator anywhere, but make sure that there are only numbers, English alphabet characters, characters .,-_ and whitespaces in the name of the file path. Other characters from other languages might cause unpredictable errors and problems so avoid them!

High DPI screens

If you have problems with High DPI screens, you can override high DPI scaling behavior and set it to System option. To do so, right-click on MCreator.exe, open Compatibility tab and select options highlighted in the red square.

How to install (1.4.3 — 1.5.8)

  • Download MCreator from the MCreator’s official website download section. The program is available in two formats: As an Executable (.exe) and as a Compressed Archive (.zip). Use the Compressed Archive if the executable doesn’t work.
  • Install JDK 7 32-bit version ( Even if you are on a 64-Bit Computer! )

How to install (below 1.4.3)

  • Download MCreator from the MCreator’s official website download section. The program is available in two formats: As an Executable (.exe) and as a Compressed Archive (.zip). Use the Compressed Archive if the executable doesn’t work.
  • Install JDK 7 32-bit version ( Even if you are on a 64-Bit Computer! ) and make sure that Java and the Javac component are listed on PATH:

Windows 8

  1. Drag your mouse to the Right bottom corner of the screen.
  2. Click on Control Panel -> System -> Advanced
  3. Click on Environment Variables, under System Variables, find Path, and click on it.
  4. In the Edit Windows, modify PATH by adding the location of Java. If you do not have the item PATH, you may select to add a new variable and add PATH as the name and the location of the class as the value.
  5. Close the window.

Windows 7

  1. Select Computer from the Start menu.
  2. Choose System Properties from the context menu.
  3. Click Advanced system settings > Advanced Tab
  4. In the Edit Windows, modify PATH by adding the location of Java. If you do not have the item PATH, you may select to add a new variable and add PATH as the name and the location of the class as the value.
  5. Close the window.
  6. Start the previously downloaded installer. If an error occurs during the installation, or the installer simply doesn’t work, you may need to download the ZIP archive instead. You also may need to temporarily disable your antivirus/firewall to allow MCreator to download Forge!

для тех кто не знает[]

Как установить стабильный релиз

EXE установщик (версия 1.4 и выше)

Скачайте MCreator с оффициального сайта mcreator.net

Программа доступна в двух форматах: Исполняемый файл(.exe) и Архив (.zip). Используйте архив если исполняемый файл не работает.

Установите JDK 7 32-bit версию ( Даже если у вас 64-Bit компьютер! ) и убедитесь что Java и Javac прописаны в PATH (Начиная с MCreator 1.4.3 этот шаг устарел потому-что JDK поставляется вместе с MCreator). Это может помочь если поставляемый JDK не работает на вашем компьютере. Если это так, выполните следующие действия:

Windows 10

  1. В поиске на панели задач найдите Панель Управления
  2. Кликните на Панель Управления -> Система -> Расширенные
  3. Кликните на <<Переменные среды>>, в разделе <<Системные переменные>> найдите Path и кликните на него.
  4. В редакторе Windows измените PATH, добавив туда Java(и компонент Javac).Если у вас нет PATH, вы можете добавить новую переменную и указать в качестве имени PATH.
  5. Закройте окно.
  6. Запустите скачаный с сайта установщик. Если установщик выдает ошибку, или просто не открывается, вам придется загрузить ZIP-архив. Вам также может потребоваться временно отключить антивирус или фаервол чтобы позволить MCreator загрузить Forge.

Windows 8

  1. Перетащите указатель мыши в правый нижний угол экрана.
  2. Кликните на Панель Управления -> Система -> Расширенные
  3. Кликните на <<Переменные среды>>, в разделе <<Системные переменные>> найдите Path и кликните на него.
  4. В редакторе Windows измените PATH, добавив туда Java(и компонент Javac).Если у вас нет PATH, вы можете добавить новую переменную и указать в качестве имени PATH.
  5. Закройте окно.
  6. Запустите скачаный с сайта установщик. Если установщик выдает ошибку, или просто не открывается, вам придется загрузить ZIP-архив. Вам также может потребоваться временно отключить антивирус или фаервол чтобы позволить MCreator загрузить Forge.

Windows 7

  1. Выберите Компьютер в меню пуск.
  2. Выберите <<Свойства системы>> в контекстном меню.
  3. Нажмите <<Дополнительные настройки>>, затем <<Дополнительно>>
  4. В редакторе Windows измените PATH, добавив туда Java(и компонент Javac).Если у вас нет PATH, вы можете добавить новую переменную и указать в качестве имени PATH.
  5. Закройте окно.
  6. Запустите скачаный с сайта установщик. Если установщик выдает ошибку, или просто не открывается, вам придется загрузить ZIP-архив. Вам также может потребоваться временно отключить антивирус или фаервол чтобы позволить MCreator загрузить Forge.

Как установить снапшоты

  • Скачайте последнюю версию снапшота с сайта mcreator.net
  • Создайте папку, расположенную здесь: C:/Pylo/MCreator/ и разархивируйте файлы из архива внутрь этой папки. Если у вас уже есть MCreator, сначала удалите все файлы внутри C:/Pylo/MCreator

Запустите MCreator.exe и следуйте инструкциям. Вы можете создать ярлык на рабочем столе чтобы быстро открывать MCreator.

Plugin basics

Setting up the plugin

The basic plugin structure looks somewhat like this:


Let’s take a look at what these files do.

plugin.json (Mandatory): All plugins have to include this file. This file contains the basic metadata of the plugin, like the author, the version of the plugin, the supported MCreator version(s), the weight of the plugin (the plugin loading priority), and most importantly, the ID of the plugin. The next section will explain the exact specifications of the plugin.json file.

«procedures» directory: This is where the Blocky JSON data for procedures are stored. Note that this only stores the «formats» and the visuals for procedure blocks, not the actual code it generates.

«triggers» directory: This is where the JSON data for global triggers are stored. Note that this only stores the «formats» and the visuals for the global triggers, not the actual code it generates.

«aitasks» directory (not shown here): This is where the Blocky JSON data for AI tasks are stored. Note that this only stores the «formats» and the visuals for AI tasks, not the actual code it generates.

The «forge-x.xx.x» directories: This is where all the magic happens. This is where all the Freemarker files for generating code are stored(Procedures, AI tasks, Triggers, everything) for the specified Minecraft version in the «x.xx.x» part of the directory name. At the time of writing the supported Minecraft versions for MCreator is 1.14.4 and 1.15.2.

plugin.json specifications 

plugin.json is the most important part of your plugin. It contains all of the necessary data for MCreator to properly read your plugin. Let’s take a look at an existing plugin.json file.

Let’s look at the data line by line.

id (Mandatory): This is the ID of your plugin. Try to make it unique to avoid conflicts with other plugins. You should use English characters and it cannot have capital letters. Please also avoid using special symbols and spaces.

minversion(Suggested): The minimum MCreator version your plugin works on, used to ensure compatibility with the version of MCreator your user is on. Specific to the build number. Exact build numbers can be found at https://mcreator.net/changelog, but do not include the dots and add a extra zero in after the year number. For example, if the build number at https://mcreator.net/changelog is , the number you write here is .

maxversion(Not shown here, Suggested): The maximum MCreator version your plugin works on, used to ensure compatibility with the version of MCreator your user is on. Specific to the build number. Exact build numbers can be found at https://mcreator.net/changelog, but do not include the dots and add a extra zero in after the year number. For example, if the build number at https://mcreator.net/changelog is , the number you write here is .

The info block(Mandatory):

  — name(Mandatory): The display name of your plugin. Try to avoid long names and names with Non-English characters to prevent rendering problems.

  — version: The current version of your plugin. Try to avoid long version names and version names with Non-English characters to prevent rendering problems.

  — authors(Mandatory): The creator(s) of your plugin. Try to avoid long names and names with Non-English characters to prevent rendering problem.

  — description(Not shown here): Description of your plugin. Try to avoid descriptions with Non-English characters to prevent rendering problem.

  — credits: Credits of the plugin (e.g. contributors)

  — dependencies(Not shown here): A list of plugin dependencies the plugin needs to work properly. This list uses the IDs of the plugins. If a plugin listed here is missing or is not loaded by MCreator, the plugin will also not be loaded.

Installation

There are two ways to install a plugin:

Way A

1. Close MCreator.

2.  Go to /.mcreator/plugins and place the .zip file of the plugin there. You need to enable hidden folders on your OS to see this.

3. Open MCreator, if everything is fine, then your plugin should be listed with other plugins (Preference -> Manage plugins).

Way B

1. Launch MCreator

2. Go to preference => manage plugins and click on «load plugin» to import the .zip file.

3. Relaunch MCreator, then your plugin should be listed with other plugins (Preference -> Manage plugins).

Exporting

To export the plugin, simply archive the root folder of the plugin into a ZIP file, so the plugin has the following structure:

  • <plugin file name>.zip
    • plugin.json
    • (procedures)
    • (<generator 1 name>)

Функции MCreator

Интерфейс MCreator перегружен кнопками, контекстными меню и панелями быстрого доступа, а еще представлен лишь на английском языке. Мгновенно освоиться у новичков не выйдет (даже с учетом всплывающих подсказок и рекомендаций), но 3-4 часа проведенные за экспериментами принесут долгожданные плоды. А какими станут результаты – зависит непосредственно от выбранных функций:

  • MCreator разрешает в полуавтоматическом режиме изобретать новые блоки, освещение для помещений, декоративные предметы, новые жидкости и топливо. Каждому подготовленному элементу инструмент разрешает присваивать новые характеристики и дополнительные значения через встроенное меню;
  • Панели с кнопками, расположенными в верхней, нижней и боковой частях интерфейса настраиваются: кнопки перетягиваются, ползунки скрываются. Дополнительно предусмотрен выбор комбинаций горячих клавиш для распространенных действий;
  • Встроенный графический редактор в MCreator адаптирован для подготовки текстур, моделей и изображений, необходимых для наполнения блоков, предметов, сторонних элементов, вроде оружия. Ни размеры подбирать, ни цвета не придется – достаточно выбрать подходящий рабочий формат в Image Maker;
  • Поддерживает плагины и расширения, предназначенные для настройки искусственного интеллекта, подготовки генераторов и рецептов, карт и наборов с текстурами. Сторонний контент часто автоматизирует рутинные действия и предлагает подходящие решения для реализации идей;
  • Подготовка каждого мода Майнкрафт начинается с проработки основ: предстоит выбрать место появления (биом, высота, мир), разобраться с визуальными изменениями под дождем и снегом, настроить цвет или даже подобрать элементы рецепта для крафта. Каждый из пунктов выбирается через панель с параметрами, где достаточно расставлять галочки и плюсики;
  • Каждый раз начинать подготовку модификаций и стороннего контента совсем необязательно: MCreator предлагает сразу обращаться к «базе» с текстурами, 3D-моделями, спрайтами, структурами и эффектами. Предусмотрен даже раздел со звуками. А потому достаточно выбрать исходники и приступить к экспериментам и поиску новых идей.

Triggers

Mobs can have procedures for being struck by lightning, taking fall damage, dying, being damaged, being right-clicked by a player, killing another mob, bumping into a player, spawning, or a procedure that runs each tick. View this tutorial for how the procedure system works. Entities have a number of triggers that can be used to expand the mechanics of the entity a list of them are below.

  • When it is struck by lighting: Runs a procedure when the entity is struck by lighting.
  • When entity falls: Runs a procedure when the entity is falling.
  • When entity dies: Runs a procedure when the entity dies.
  • When entity is hurt: Runs a procedure when the entity takes damage.
  • When right-clicked on entity: Runs a procedure when the player right-clicks on the entity.
  • When this entity kills another one: Runs a procedure when the entity kills another kind of entity.
  • On entity tick update: Runs a procedure every tick (20 times per second).
  • When player collides with this entity: Runs a procedure for every tick the player collides with the entity.
  • On internal entity spawn: This will run a procedure when the entity spawns for the first time, but not after.

Contributing

You are welcome to support this project by opening pull requests. Before we can use your code, you must sign the MCreator CLA, which you can do online. The CLA is necessary mainly because you own the copyright to your changes, even after your contribution becomes part of our codebase, so we need your permission to use and distribute your code. We also need to be sure of various other things—for instance, that you’ll tell us if you know that your code infringes on other people’s patents. You don’t have to sign the CLA until after you’ve submitted your code for review and we approved it, but you must do it before we can put your code into our codebase.

WARNING: Minecraft 1.12.2 is no longer supported by MCreator (Pylo). This repository here is only for reference purposes and for community use. It is not officially supported.