Содержание
- Устройство[править]
- Релиз[]
- Description[]
- Unique Inhabitants[]
- Mission: Stop Shepard’s Clone
- Content[]
- Что сделать в первую очередь
- Mass Effect 3: Citadel вылетает. В определенный или случайный момент. Решение
- Trivia[]
- ДЕЙСТВИЕ 3: Азари и Цербер
- Mission: Get Back to the Apartment
- Acquisition[]
- Liara T’Soni[]
- Relations[]
- Overview[]
- DLC Mission Exclusive[]
- Параметры и особенности[править]
- Получение[]
- Release
- Прохождение
Устройство[править]
Цитадель состоит из центрального кольца 7.2 километров в диаметре, Башни Совета и пяти соединенных с центральным кольцом лепестков. В нормальном состоянии конструкция напоминает гигантский цветок, но при необходимости может сложиться в непробиваемый цилиндр. Все это плавает посреди Туманности Змея и охраняется турианским флотом.
Президиум
Президиумправить
Располагается внутри центрального кольца Цитадели. В Президиуме находятся все центральные органы власти Цитадели, не являющиеся собственно Советом Цитадели, посольства всех рас, имеющих какое-либо отношение к Цитадели, сотни ресторанов и кафе, самые дорогие магазины и недвижимость и практически все те, кто относит себя к элите. Если Совет Цитадели — ее головной мозг, то здесь располагается как минимум ее сердце. Здесь принимаются все не требующие прямого вмешательства Совета решения, заключаются на первый взгляд незначительные договоренности, плетутся тонкие интриги, просаживаются миллионы кредитов и зарабатываются миллиарды.
Президиум оформлен в стиле парка планеты класса G, с озером, лугами, деревьями и даже искусственными облаками, солнечным светом и сменой двадцатичасового дня и шестичасовой ночи. Гравитацию поддерживают на уровне 0.3 земной. Здания вписаны в ландшафт и очень открыты — вплоть до отсутствия пары стен у, например, посольства. Так как здесь же располагается и служба внутренней безопасности Цитадели, проблем с преступностью это практически не вызывает.
Космопортыправить
Располагаются на центральном кольце Цитадели, так как на кольце расстояние от оси вращения минимально, а следовательно, меньше линейная скорость. Сверх доков общего пользования, у каждой расы, обладающей посольством на Цитадели, есть свой док. Также в основании Башни Совета располагается консульский док. Обычно он используется дипломатическими курьерами и Спектрами, но по необходимости может быть использован для экстренной эвакуации Совета.
Районыправить
Пять «лепестков» Цитадели называются районами (Wards). Это основная жилая зона Цитадели. Там расположены торговые площадки, клубы, жилые помещения, доки и прочие полезные для жизни заведения. Самый известный район, куда вы чаще всего попадаете в процессе игры — район Закера. Там находятся магазины, док, пара клубов и офис СБЦ.
Туманность Змея, вид сверху
Охранаправить
Снаружи, кроме туманности, Цитадель охраняет флот Цитадели. Основную его часть составляют турианские корабли, остальные принадлежат асари и саларианам. При этом, несмотря на численное превосходство туриан, флагманом является асарийский дредноут «Путь Предназначения». Точное число кораблей неизвестно, но их достаточно для того, чтобы при необходимости взять под контроль все ключевые передатчики массы в обитаемой части галактики и при этом держать под охраной саму Цитадель.
На обитаемой территории Цитадели за порядком следит служба СБЦ (C-Sec), совмещающая в себе функции службы внутренней безопасности, полиции и таможенной службы.
Релиз[]
Стандартное издание | N7 Коллекционное издание | N7 Digital Deluxe Edition | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Предмет | Предзаказ | Без предзаказа | Предзаказ | Без предзаказа | Предзаказ | Без предзаказа |
Арсенал N7 | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Спутник «Робопёс» | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Набор альтернативных костюмов | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Толстовка N7 | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Из пепла | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
N7 «Валькирия» | ✓ | ✓ | ✓ | |||
N7 Броня «Защитник» | ✓ | ✓ | ✓ | |||
M-55 «Аргус» | ✓ | ✓ | ✓ | |||
АТ-12 «Захватчик» | ✓ | ✓ | ||||
1Анонсировано для следующих распространителей: Amazon (Германия) 2Анонсировано для следующих распространителей: EA Origin (Польша, Сингапур) 3Доступно только при предзаказе Эксклюзив для:
4Доступно только при предзаказе через EA Origin |
Демоверсия
Демоверсия Mass Effect 3 была выпущена 14 февраля 2012 для Xbox 360, PC и PlayStation 3.
В демоверсии игрок отправляется на Землю в начале вторжения Жнецов. В качестве временного напарника даётся Дэвид Андерсон. Цель миссии — выжить и встретить «Нормандию». Затем демо переключается на миссию на Сур’Кеше, где Шепард(у) вместе с Гаррусом и Лиарой нужно защитить способных к деторождению женщин кроганов от атаки «Цербера».
В демоверсию также входил мультиплеер, где единственным врагом являлся «Цербер», а уровней сложности было всего три: бронза, серебро, золото.
Description[]
When a sinister conspiracy targets Commander Shepard, you and your team must uncover the truth, through battles and intrigue that range from the glamour of the Citadel’s Wards to the top-secret Council Archives. Uncover the truth and fight alongside your squad – as well as the cast from the original Mass Effect and Mass Effect 2, including Urdnot Wrex!
When the adventure is over, reconnect with your favorite characters from the Mass Effect Trilogy, try your luck at the Citadel’s Silver Coast Casino, blow off steam in the Armax Combat Arena, or explore and furnish Shepard’s own living quarters on the Citadel. With unique content and cinematics featuring your friends and romance interests in the Mass Effect trilogy, Mass Effect 3: Citadel offers one final chance to see the characters you have known for years and rekindle romances.
Unique Inhabitants[]
- Duct Rats
Duct Rats are poor, homeless children of the Citadel who travel in the ventilation system of the station. They often die by sudden deadfalls; laceration by fan blades; starving to death; or suffocating because of exposure to the open vacuum of space. Oftentimes, they are just never found. Thane Krios sometimes used duct rats, Mouse among them, to gather information on his targets in the Citadel.
- Keepers
The keepers are a mysterious, bio-engineered insectoid race that are native only to the Citadel. They are found throughout the Citadel in random locations, and are harmless. They are believed to be created by the Protheans as the caretakers of the Citadel.
Mission: Stop Shepard’s Clone
After escaping the Archives, Joker arrives, but can only carry three passengers. Choose two squadmates and ride with Joker. After landing, fight through swarms of CAT6 to get to the Normandy. Shepard’s been locked out, but Clone Shepard fired Traynor. After some convincing, she’ll use her mass-effect field toothbrush to break into the ship just as it takes off.
Battle through CAT6 teams to finally come face-to-face with Shepard’s clone. This is a difficult fight, as the clone’s powers match Shepard’s. As they enter the battle, Clone Shepard’s medi-gel meter can be monitored in the upper right of the screen. There is a ready supply of medi-gel in the center crates, so take advantage of it if needed. The first leg of the battle lasts until the bar reaches two, which triggers a cutscene of Cortez in a skycar with Joker flying in front of the Normandy to stop it from going to FTL. As the CAT6 team tries to evade Cortez, the Normandy jerks around, making the battle with Clone Shepard harder.
After the clone’s last medi-gel has been depleted, both Shepards find themselves thrust out and hanging from the ship. As Shepard’s friends help them up, the clone is left hanging as Brooks backs away. Shepard can offer a hand or push the clone off, but either way, the clone plummets from the Normandy and Brooks is captured. Shepard can choose to spare Brooks and convince her to turn herself in, or kill her when she tries to escape. Either way, her time is up, and life aboard the Normandy can get back to normal.
KEEP READING: Mass Effect: How Shepard and Aria T’Loak Became Partners In Crime
Every Game Coming to Nintendo Switch Sega Genesis Online
About The Author
Jennifer Melzer
(362 Articles Published)
Artist, writer, avid gamer, lover of comics, manga and anime and all around nerd, Jennifer has been creating online content for numerous websites for over 15 years. She can generally be found on Tuesday nights playing Drow Warlock Zaelien Vel’rai in the So Many Levels D&D campaign on Twitch!
More From Jennifer Melzer
Content[]
- 17 missions:
- Citadel: Shore Leave
- Citadel Wards: Ambush
- Citadel: Identity Theft I
- Silver Coast Casino: Infiltration
- Citadel: Identity Theft II
- Citadel Archives: Escape
- Citadel Docks: Retake the Normandy
- Citadel: Party
- Citadel Arena: Geth Challenge
- Citadel Arena: Spin Zone Elite Challenge
- Citadel Arena: Medi-Gel Challenge
- Citadel Arena: Reaper Solo Challenge
- Citadel Arena: Thermal Clip Challenge
- Citadel Arena: Prothean Challenge
- Citadel Arena: Cerberus Challenge
- Citadel Arena: Charity Reaper Challenge
- Citadel Arena: Unusual Scores
- Eight temporary squadmates (if they survived previous games):
- Urdnot Wrex
- Miranda Lawson1
- Jacob Taylor1
- Jack1
- Grunt1
- Samara1
- Zaeed Massani1
- Kasumi Goto1
- 21 enemies:
- Brooks
- CAT6 Heavy
- CAT6 Sniper
- CAT6 Specialist
- Clone
- Disruption Drone
- Abomination1
- Collector Captain1
- Collector Trooper1
- Collector Web1
- Dragoon1
- Geth Bomber1
- Possessed Abomination1
- Possessed Captain1
- Possessed Praetorian1
- Possessed Scion1
- Possessed Trooper1
- Praetorian1
- Scion1
- Seeker Plague1
- Seeker Swarm1
- Five locations:
- Armax Arsenal Arena
- Castle Arcade
- Personal Apartment
- Silver Coast Casino
- Silversun Strip
- Two weapons:
- M-7 Lancer
- M-11 Suppressor
- Three armor sets (only one can be chosen per playthrough):
- Cerberus Nightmare Armor
- Cerberus Shade Armor
- Cerberus Spirit Armor
- Seven Weapon Mods:
- Assault Rifle Ultralight Materials
- Pistol Power Magnifier
- SMG Power Magnifier
- Shotgun Ultralight Materials
- Sniper Rifle High-Velocity Barrel
- Sniper Rifle Ultralight Materials
- Assault Rifle Thermal Scope
- Two War Assets:
1Only appear in the Armax Arsenal Arena.
Что сделать в первую очередь
- Скачайте и запустите всемирно известный CCleaner (скачать по прямой ссылке) — это программа, которая очистит ваш компьютер от ненужного мусора, в результате чего система станет работать быстрее после первой же перезагрузки;
- Обновите все драйверы в системе с помощью программы Driver Updater (скачать по прямой ссылке) — она просканирует ваш компьютер и обновит все драйверы до актуальной версии за 5 минут;
- Установите Advanced System Optimizer (скачать по прямой ссылке) и включите в ней игровой режим, который завершит бесполезные фоновые процессы во время запуска игр и повысит производительность в игре.
Mass Effect 3: Citadel вылетает. В определенный или случайный момент. Решение
Играете вы себе, играете и тут — бац! — все гаснет, и вот уже перед вами рабочий стол без какого-либо намека на игру. Почему так происходит? Для решения проблемы стоит попробовать разобраться, какой характер имеет проблема.
Если вылет происходит в случайный момент времени без какой-то закономерности, то с вероятностью в 99% можно сказать, что это ошибка самой игры. В таком случае исправить что-то очень трудно, и лучше всего просто отложить Mass Effect 3: Citadel в сторону и дождаться патча.
Однако если вы точно знаете, в какие моменты происходит вылет, то можно и продолжить игру, избегая ситуаций, которые провоцируют сбой.
Однако если вы точно знаете, в какие моменты происходит вылет, то можно и продолжить игру, избегая ситуаций, которые провоцируют сбой. Кроме того, можно скачать сохранение Mass Effect 3: Citadel в нашем файловом архиве и обойти место вылета.
Trivia[]
- If you take this assignment after finishing Virmire and sacrificing Ashley, Kaidan will still tell you that Ashley may want to speak with Samesh.
- Samesh slightly changes positions depending on your angle of approach to him when acquiring this assignment. If he’s facing away from the Presidium lake, he correctly points to the Embassy lounge to his left. If he’s facing toward the Embassy Lounge, he still points to his left, which is now the Presidium lake.
- According to content from Mass Effect 2, if the player left the body with the Alliance, the decision bore fruit in the form of weapons upgrades.
ДЕЙСТВИЕ 3: Азари и Цербер
В третьем акте происходят разные вещи, например Азари присоединяются к войне, а Цербер продолжает создавать проблемы. В этом разделе игры не так много второстепенных миссий , поскольку все начинает приближаться к кульминации.
Оптимальный порядок миссий:
- Миссии сканирования — если у вас все еще есть какие-либо квесты, требующие от вас сканировать планеты — например, те, которые вы не могли сделать раньше — тогда самое время их сделать. Скоро у вас будет возможность сдать их.
- Приоритет: Цитадель III — Миссии Левиафана и Берегового выхода должны быть сохранены на потом, так что это в значительной степени ваш единственный вариант на данный момент.
- Миссии и беседы Цитадели — Поскольку вы уже находитесь на Цитадели в течение этого периода, вы также можете вести обычную рутину, разговаривая со всеми и сдавая задания.
- Приоритет: Фессия — Этот квест — единственный вариант, остальные вы хотите сохранить на потом.
- N7: Узел связи — После миссии на Тессии разблокируется последняя операция N7, и вы должны сделать это немедленно.
- Цитадель: Доктор Брайсон — В оригинальной версии игры это был DLC «Левиафан». Хорошо сделать это так поздно, так как это многое раскрывает о Жнецах, что кажется уместным, поскольку вы скоро их уничтожите.
- Цитадель: отпуск с берега — Это последний квест, который вы должны выполнить перед точкой невозврата. Все это служит прощанием вашим товарищам по команде, поэтому вы не хотите делать это раньше. Кроме того, команда Normandy, отправляющаяся в увольнение на берег, чтобы перезагрузиться перед тем, как приступить к своей величайшей миссии, является логичным шагом.
Mission: Get Back to the Apartment
Falling through the floor leaves Shepard with only one health bar, so navigate the lower Wards with caution. Brooks is in constant contact. Head through the door and across the platform to take the ladder down. Cross the next platform and read the datapad on the ground for XP, then head down the ladder and into the fish storage room. Pass through the room and climb the ladder, then head left across the gap. Take cover and observe the enemies below, then stealth down into the market. There is more ammo and a grenade resupply in this area. Take enemies out one by one, otherwise Shepard will be quickly overwhelmed.
Progress through the market. One of Shepard’s squadmates (their romantic interest, or Liara if not in a relationship) will contact them and agree help. It’ll take a minute for them to reach the location, however, so Shepard will need to navigate the market, which is overrun by enemies. Use cover and take out drones quickly, dodging through and eliminating enemies until clear. In the Ryuisi shop, there is a Pistol Power Magnifier, a Terminal with 2,250 credits and a grenade resupply. Outside and to the left, there are 1,500 credits and a datapad. Approach the locked down bridge and bypass it. The door will ask for a C-Sec code, which Shepard can bypass as a Spectre. However, there’s now a blaring alarm alerting everyone to Shepard’s location.
Moving through the next area requires stealth and cover, as there are a lot of enemies. Battle through them, exploring stores and picking up the datapads and credits. There is also an Assault Rifle Ultralight Materials Mod. Brooks informs Shepard a C-Sec squad car is on its way, and they need to get to the car lot. Advancing forward, Shepard is joined by the squadmate they spoke to, and they find the panel to open the gate.
Pick up the Sniper Rifle Ultralight Materials mod, then head towards the locked door. Then, proceed to the extraction zone where the C-Sec shuttle waits. Before boarding, more mercs attack. Fortunately, either Wrex or Vega (if Wrex is dead) show up to help out, bringing with them a Cobra Missile Launcher. Joker arrives at the extraction zone with Brooks, and everyone meets back at the apartment.
Acquisition[]
Prerequisite: Mass Effect 3: Citadel
Prerequisite: Priority: The Citadel II
Check Commander Shepard’s private terminal for a message from Admiral Hackett.
Priority: Citadel Shore Leave
|
Liara T’Soni[]
- Availability: | First playable: from Priority: Mars on
- Specialty: Biotics
- Weapons: ,
Powers
Overview
At the opposite end of the spectrum from James, is the most fragile member of the squad, and her weapon options are unimpressive. However, her biotic powers and and extremely fast power recharge times can turn battles with rank-and-file enemies into one-sided turkey shoots. The Rank 6 Squad Bonus evolution of her class power makes her a tremendous asset to other biotic party members, as does the vulnerability debuff of her Warp Ammo.
Liara is the only squad member with Warp, an even more versatile power than it was in Mass Effect 2, able to soften up hard targets and set up biotic combos even on heavy, armored enemies that can’t be lifted. It’s also one of the only biotic powers that can detonate all types of Power Combos, not just biotic ones. The duration of most of her powers combined with the speed at which she can cast them makes Liara more than capable of creating her own combos if needed. Keep her well out of harm’s way and Liara can help any party handle virtually any threat.
Relations[]
While C-Sec enjoys a long and respected history with the Council itself, C-Sec and the Council’s Spectres are often at odds. Many C-Sec members, notably Executor Pallin, believe that allowing Spectres to be «above the law» is a dangerous practice. In turn, the Spectres are aggravated when C-Sec’s dedication to procedure and due process hampers their investigations.
Many of C-Sec’s own officers—usually detectives like Garrus and Harkin—occasionally find themselves at odds with C-Sec’s strict regulations, likely in place to keep order among so many different races and factions aboard the Citadel. As Harkin discovered, C-Sec is not above keeping files on its officers if the Executor feels disciplinary action may be warranted.
Overview[]
This page focuses on what makes a particular squad member stand out compared to others and is meant to serve as a starting point for how to assemble a team. For recommendations on what squadmate choices work well for specific player classes, see the individual Class Guides. For in-depth information on the various abilities, equipment, and weapon options, investigate those individual pages as most will contain notes and recommendations on squadmate use. Finally, for recommendations on which squadmates to take on specific missions, see the Walkthrough page for that mission.
A good basic understanding of how Power Combos work is essential for getting the most out of squadmates in Mass Effect 3, especially on higher difficulties, so be sure to review that page and see the here. Also, the customizable appearances feature for squadmates returns from Mass Effect 2, but significantly, the various armors and outfits now have gameplay effects—see the on this page for reference.
Note: When the terms «squadmate» or «squad member» are used in this guide, they are only referring to other NPC characters and not Shepard. If Shepard is meant to be included, the terms «party» or «party member» will be used. Squad members are listed in approximately the order in which they become available.
Legendary Edition: All characters and outfits that previously required DLC to unlock no longer have this requirement, but any characters that can only be squad members during select missions that were formerly exclusive to DLC are still categorized as such on this page as they are still not available outside of those missions in Legendary Edition.
“There won’t be an Earth left to save…” — Spoilers for Mass Effect 3 follow. |
DLC Mission Exclusive[]
The following squad members are only available during certain missions exclusive to DLC and cannot be chosen during missions of the main Mass Effect 3 storyline.
Legendary Edition: These characters are still not available beyond the few missions in which they appear even though DLC missions are now included with the main game.
Aria T’Loak
- Prerequisites: Mass Effect 3: Omega DLC or Legendary Edition
- Availability: Omega: Aria T’Loak (Mass Effect 3)
- Specialty: Biotics, Combat
- Weapons: ,
Powers
Overview
Aria is a formidable biotic with several unique powers at her disposal, but her recharge times, especially of Flare, are on the longer side. Lash is her bread-and-butter ability as it has the lowest cooldown time and is the most applicable in general combat situations. With the Rank 6 Shield Penetration evolution of Lash, she can disable any enemy with shields or barriers as long as they are not armored, and Lash is also a universal Power Combo detonator.
Aria’s Biotic Boss passive can make her extremely durable, and Reave is a good way to increase Aria’s toughness still further in situations where she is likely to come under heavy fire. Aria’s kit is rounded out with Carnage, giving her the ability to combo with non-biotics or simply deal a good chunk of direct damage, particularly against armored targets.
Nyreen Kandros
- Prerequisites: Mass Effect 3: Omega DLC or Legendary Edition
- Availability: Omega: Aria T’Loak (Mass Effect 3)
- Specialty: Tech, Biotics, Combat
- Weapons: ,
Powers
Overview
Nyreen is a very versatile and hard-hitting squadmate, but she is fragile unless the player invests in her unique Biotic Protector power which can be used to ensure her survival if she comes under heavy fire. Its Rank 6 evolutions give it long-lasting buffs that make it a useful power even outside of emergencies. Overload and Incinerate allow her to strip away any kind of protection, while her Lift Grenades can disable large groups of unprotected enemies. This wide variety of powers also enables Nyreen to create Power Combos with Aria or Shepard in numerous ways.
Urdnot Wrex
- Prerequisites: Mass Effect 3: Citadel DLC or Legendary Edition
- Availability: must be alive | Citadel Wards: Ambush through Citadel Docks: Retake the Normandy
- Specialty: Close combat
- Weapons: ,
Powers
Overview
is the most durable squadmate in the game by a mile. His already high health is further supplemented by Barrier and his unique Stimulant Packs. Like most krogan, Wrex prefers the direct approach and revels in , rarely taking cover if not ordered to. A Shotgun Blade Attachment or a Shotgun Omni-Blade will substantially improve his damage output. He automatically uses Stimulant Packs when his shields are down (even if Squad Power Use is turned off), but they are limited in number and share their stock with his Lift Grenades.
While Wrex’s powers aren’t the best for dealing with enemy shields, the Reegar Carbine, if available, can greatly mitigate this weakness. Wrex can create his own Fire Explosions through Carnage and Lift Grenades. Against unprotected enemies Wrex can create his own Biotic Explosions by detonating his Barrier and then immediately using a Lift Grenade. Regardless, in most cases Wrex can safely be trusted to wreak havoc in enemy ranks without needing to use any fancy gimmicks; as long as he’s given adequate supporting fire, he’ll almost never go down even on Insanity difficulty.
Параметры и особенности[править]
Цитируя кодекс:
- Вращение: полный оборот в 3.5 минуты.
- Гравитация вращения на внутренней части лепестка : 1.02 земной
- Гравитация вращения в Президиуме: 0.3 земной
- Суммарная длина в открытом состоянии: 44.7 километра
- Диаметр в открытом состоянии: 12.8 километра
- Длина лепестка: 43.6 километра
- Толщина лепестка: 330 метров
- Диаметр центрального кольца: 7.2 километра
- Толщина центрального кольца: 553 метра
- Толщина внешней брони: 13 метров
- Население: 13.2 миллионов, не считая хранителей
- Общая масса: 7.11 миллиардов тонн
- Высота Башни Совета: 1047 метра
Там, где гравитации вращение не хватает, используются гравикомпенсаторы из элемента 0.
Получение[]
- С Шепард(ом) связывается Насана Дантиус после выполнения сюжетной миссии на Феросе/Новерии или в системе Тау Артемиды. Она просит прибыть героя на Цитадель.
- Насана находится в посольском зале Президиума Цитадели (где её можно найти и до вылета «Нормандии», однако она откажется разговаривать).
- Самостоятельно найдя и разгромив базу и осмотрев компьютер, Шепард получит важную информацию, после чего название задания изменится на «Траверс: Дипломатия азари».
- На базу пиратов могут навести записи журнала Ярослава Тартаковского на Новерии. В нём он упоминает повышенную активность наёмников в скоплении Тау Артемиды, в особенности в системе Македония. В журнале задание будет отмечено как «Наёмники».

ЛИЧНЫЙ ЖУРНАЛ: АДМИНИСТРАТОР ТАРТАКОВСКИЙЭто последний раз. Больше я этот транспортный несущий крейсер использовать не буду. Три партии груза потеряно в системе Македонии в течение ОДНОГО месяца. Они либо слишком тупые, либо слишком долго соображают. Если бы перевозками по-прежнему занимался Грегор, он бы доставил всё, что мне нужно, и никакие наёмники не посмели бы встать у него на пути.
Release
Mass Effect 3 was released March 6, 2012 in North America, March 8, 2012 in Australia, Switzerland and Poland, and March 9, 2012 in Europe. The game was originally slated for a ‘Holiday 2011’ release but was delayed to » that it exceeds everyone’s expectations» and «address a far larger market opportunity.» Prior to that, Ray Muzyka had stated that the release timing would be based on maximising both «quality» and «commercial success».
BioWare released a Collector’s Edition of Mass Effect 3, the Mass Effect 3 N7 Collector’s Edition. This edition has numerous exclusive items, Downloadable Content, a free digital soundtrack, and an exclusive Xbox 360 Normandy Avatar Prop among other things.
All PC versions of Mass Effect 3, physical or digital, will require EA’s Origin software, and will not be available through Valve’s Steam.
Mass Effect 3 was also included in the Mass Effect Trilogy, a boxed set containing all three Mass Effect games. The Trilogy was released on November 6, 2012 for Xbox 360 and PC for $59.99 USD. A PlayStation 3 version of the Trilogy was released on December 4, 2012 for $59.99 USD.
In 2021, a comprehensive remaster of all three games in the original Mass Effect trilogy was released, dubbed Mass Effect Legendary Edition. This featured many changes to Mass Effect and its sequels Mass Effect 2, and Mass Effect 3, including major overhauls to graphical quality and gameplay. Legendary Edition consolidated not only the three games, but almost all of their original and other content, with a few exceptions.
Retail bonus items
Depending on where the game is purchased, what edition is purchased and whether or not it was pre-ordered, the customer may be entitled to one or more Retail Bonus Items.
The following table details which items are available based on which version of the game is purchased, and whether or not the game was pre-ordered.
Standard Edition | N7 Collector’s Edition | N7 Digital Deluxe Edition | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Item | Preorder | Purchase | Preorder | Purchase | Preorder | Purchase |
Mass Effect 3: N7 Collector’s Edition Pack | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Mass Effect 3: From Ashes | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Mass Effect 3: N7 Warfare Gear | ✓ | ✓ | ✓ | |||
M-55 Argus | ✓ | ✓ | ✓ | |||
AT-12 Raider | ✓ | ✓ | ||||
1Announced for the following retailers: 2Announced for the following services:EA Origin (Poland, Singapore) 3Available for most pre-ordered copies of the game. 4Available exclusively for copies of the game pre-ordered through EA Origin. |
Demo
A demo of Mass Effect 3 was released on February 14, 2012, for Xbox 360, PC, and PlayStation 3. The demo contains both single-player and cooperative multiplayer content. While all players were able to play the single-player content, access to the multiplayer portion was initially limited. Those who had purchased a copy of Battlefield 3 were able to gain access to the multiplayer portion of the demo immediately upon the demo’s release; access was unlocked by redeeming the Online Pass included with new copies of Battlefield 3. All non-early access players were able to play the multiplayer portion of the demo beginning February 17, 2012. The multiplayer part of the demo was deactivated March 5, 2012 though the singleplayer portion remained accessible.
On Xbox 360, downloading the Mass Effect 3 demo and playing the multiplayer portion of it did not require Xbox Live Gold membership. Microsoft temporarily lifted the Gold membership requirement for the demo in the weeks that led up to the release of Mass Effect 3.
The demo features a level on Earth during the beginning of the Reaper invasion, with David Anderson as a temporary squad member. The objective is surviving and making a rendezvous with the Normandy. The Demo then switches to a mission on Sur’Kesh where Commander Shepard, with Garrus and Liara, must save a fertile krogan female from a Cerberus attack.
Space Edition
EA sent copies of Mass Effect 3 into the stratosphere from six different cities around the world. Copies of the game are called space editions and were accompanied by an exclusive prize. They were attached to Weather Balloons with GPS trackers and were launched from New York, San Francisco, Las Vegas, Berlin, London, and Paris. The balloons were trackable at the Official Mass Effect website.
Прохождение
Поговорите с Харкином
Как и предположил Андерсон, Харкин напивается в баре «Логово Коры», и найти его можно за дальним столиком в полном одиночестве.
Примечание: Во время вашего первого визита в это заведение у входа вас встретят двое убийц, подосланных Сареном. Однако если Шепард не был(а) в «Логове Коры» до стычки с Фистом, убийцы так и не появятся.
Харкин предложит выпить и развлечься, если Шепард женского пола; в случае мужчины его реакция будет более сдержанной. Из разговора с ним можно узнать, что Гаррус «Что-то вынюхивал» в клинике доктора Хлои Мишель в жилых секторах и, вполне вероятно, сейчас он находится там. Также Харкин вполне охотно поделится с Шепард(ом) тайными сведениями о капитане Андерсоне, причём выдаст их вне зависимости от того, согласится Шепард его выслушать или нет. Позже с Андерсоном можно будет переговорить на эту тему.
Отправляйтесь в мед клинику
Как выясняется, доктор Хлоя Мишель, с которой общался Гаррус, оказалась в неприятной ситуации: подосланные Фистом бандиты явно не планируют оставлять её в живых, тогда как Гаррус, притаившись неподалёку, ждёт удачного момента для атаки. Как только Шепард войдёт в помещение, один из бандитов возьмёт доктора в заложники, но тут же будет убит удачным выстрелом турианца.
Примечание: То, что выстрел действительно был удачный, можно узнать во время разговора с турианцем — в ответ на фразу «Хороший выстрел» (2 очка Отступника) он скажет: «Иногда везёт». Так что отругать Гарруса за пренебрежение жизнью заложницы (2 очка Героя) более чем уместно. Если учесть, что Гаррус не умеет пользоваться пистолетами (в его способностях числятся лишь штурмовые и снайперские винтовки), а стреляет он как раз из пистолета, то везение действительно имело место.
Уничтожьте остальных бандитов (для их устранения можно использовать или удачный выстрел во взрывоопасный контейнер, стоящий в дальней части клиники) и поговорите с Гаррусом. На пару с доктором тот поделится с капитаном сведениями о раненой кварианке, которая незадолго до этого лечилась в клинике от огнестрельной раны. Поскольку у неё на руках была некая важная информация и она задавала вопросы о Сером Посреднике, желая получить убежище в обмен на сведения о гетах, доктор Мишель свела её с Фистом, полагая, что тот работает на Посредника. Впрочем, Гаррус её тут же поправит: Фист работал на Посредника, однако не так давно он сменил сторону и теперь работает на Сарена, от чего Серый Посредник определённо не в восторге.
Завершив дела с Мишель, Гаррус попросит разрешения присоединиться к отряду и добавит, что Серый Посредник нанял убийцу-крогана, чтобы устранить Фиста, так что Шепард получит возможность завербовать в отряд ещё одного могучего союзника.
Примечание: Независимо от реакции Шепард(а), Гаррус вступит в отряд.
Примечание: Если Рекс будет вместе с Шепард(ом), реплик о нём не будет.
После окончания разговора с Гаррусом и Мишель миссия завершится и откроется окно выбора отряда, так как Гаррус стал одним из его бойцов.
Ищите союзников
Если Шепард не стал(а) искать Гарруса и спас(ла) Тали’Зору без его участия, Гаррус будет ждать Шепард(а) у лифта, ведущего к докам, после того как Шепард(а) сделают Спектром (миссия Цитадель: Разоблачите Сарена перейдёт к шестому этапу). Он сообщит, что уволился из СБЦ, и снова попросит принять его в отряд.
Если Шепард не желает иметь с Гаррусом дело, достаточно ответить на просьбу «Нет». В этом случае задание остаётся невыполненным, а Гарруса можно будет найти здесь же, у стены напротив терминала экспресса Цитадели, и взять в отряд в любой удобный момент.