Лучшие моды для doom 2

DoomWiki.org needs you!

Looking for something to do? Here are some of the Doom Wiki’s greatest needs:

  • Add citations to articles
  • Add information on Hacx , and
  • Add to article stubs
  • Clean up articles
  • Complete walkthroughs for all stock levels
  • Create wanted articles
  • Doom editing tutorials
  • Doom 3 material, especially Doom 3: BFG Edition content
  • Doom (2016) and Doom Eternal material
  • Investigate unclear image copyrights
  • Replace screenshots using an incorrect aspect ratio
  • Review articles with disputed content
  • Review pages marked for deletion or merging
  • Write about Doom II RPG topics
  • Write about PWADs, especially winners of major awards, or complete unfinished map articles

Почему играть в Doom все еще интересно

Появившаяся еще в прошлом веке игра для ПК быстро завоевала популярность за счет плавного и динамичного экшена. При этом та эпоха еще ничего не знала о графических ускорителях. Захватывающая оригинальная атмосфера, реки крови, темные темы, возможность создания модов и карт, инновационная поддержка сети не могли остаться без внимания в нарождающемся сегменте компьютерных игр. Критики отмечали первоклассный опыт игры в Doom за счет отличных на то время графики, звука и непосредственно самого процесса прохождения. Каждый последующий шутер от первого лица пытался следовать ставшим уже классикой рецептам.

С тех пор в области графических технологий произошло немало качественных скачков – просто посмотрите на Doom Eternal 2020 года! Но и оригинальная версия игры все еще интересна. Тем более, что классика от id Software все еще кажется более доступной и понятной, чем большинство современных шутеров от первого лица. Это связано с относительно простым управлением. В игре нет прыжков или взглядов вверх и вниз, тут сохраняется истинное чувство аркады, которое теперь редко где встретишь.

С бесплатной обновленной версией игрового движка вы легко можете потестировать оригинальную игру на своем ПК или Mac. При этом поддерживается как сеть, так и современные игровые контроллеры. Самое интересное, что вы можете поиграть в высоком разрешении и даже на широкоформатном мониторе с соотношением сторон 21:9, если он у вас есть.

Legal issues in Germany

According to the German Strafgesetzbuch §86a, the usage of unconstitutional symbols is forbidden outside of certain contexts such as research, teaching and others. Because the two secret maps called Wolfenstein and Grosse use swastikas, the German version does not contain these maps to prevent the game from being the subject of search and seizure procedures (as Wolfenstein 3D had been, which was banned for 20 years in Germany). This means that it is forbidden to sell, hire or otherwise give the game to anybody, although merely owning the game is legal.

On 31 December 1994 (date of official announcement), however, the game was put on the Index of the Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Schriften (Medien), which means only that the game can not be advertised, sold, rented, or otherwise given to minors.
This restriction applies to all versions of the game, except for the Game Boy Advance version.

The German release is engine version 1.666, and doom2.wad is a little bit smaller than its standard, as a result of the removed content. Under MS-DOS, when the player attempts to use the level warp cheat for either of the secret maps, the game instantly crashes, because the code for the maps is still there, but the maps are simply removed.

Following an appeal by Bethesda Softworks (now owning ID Software) Doom and Doom II have been taken from the Index of the Bundesprüfstelle für jugendgefährende Medien (BPjM). The restriction on the two games expired on 31 August 2011 following a meeting of the BPjM. The decision was based mainly on the fact that in context with modern day video games the violence depicted in Doom and Doom II can’t be described as realistic anymore and its pixelated presentation makes it more cartoonish in nature. This didn’t include the Doom II version containing the two Wolfenstein levels with its swastikas and SS soldiers.

In 2019, Doom II was struck from the index together with Wolfenstein 3D and is now available in Germany without restrictions.

Utilities

These tools support a few special editing and playing scenarios.

Merges your Doom IWADs (Doom, Doom 2, Final Doom, Master Levels, etc.) into a single IWAD, allowing players to switch between games without relaunching.

A command-line utility that extracts the contents of a WAD to a (mostly) pk3-compatible folder structure. Useful for converting old mods or setting up advanced development workflows.

This is a command-line utility written by Graf Zahl to convert old-format MAPINFO lumps to new-format ones. See the for more information.

This package contains both a Windows binary and source code.

Includes the programs zwadconv, swantbls, and listacs. Zwadconv converts old maps to the Hexen format used by ZDoom natively. Swantbls creates SWITCHES and ANIMATED lumps used by BOOM. Listacs is an ACS script disassembler (not decompiler).

Новый мир Doom для исследования

Запустив GZDoom, вы можете потестировать работу геймпада и даже обнаружить многопользовательский кооператив или классический режим deathmatch, реализованные с помощью сетевых функций. ZDaemon – это специальный исходный порт Doom, интересный для изучения и настроенный для многопользовательской игры. С помощью этого порта можно легко находить соперников/напарников и подключаться к многопользовательским серверам Doom, созданных фанатами.

Если вам откровенно наскучили имеющиеся уровни, то обратите внимание на удивительные моды Doom и вариации игры на ModsDB. В число фаворитов фанатов входят Brutal Doom, Evernity и Pirate Doom

Очевидно, что большинство созданных игроками WAD, наряду с самой оригинальной игрой Doom, очень жестокие и не подходят для детей. Но, если вы избавлены от любопытных глаз, то можем лишь пожелать вам счастливой охоты на демонов!

Gameplay

Doom II is not a dramatically different game from its predecessor. There were no significant technological developments and no major graphical improvements; gameplay still consists of the player navigating non-linear levels, picking up keys to unlock new areas, and killing as many monsters as possible.

Unlike Doom, Doom II takes place over a single continuous sequence of linked levels, with brief textual interludes in order to advance the story, whereas the original Doom separated eight levels each into three episodes and a bonus fourth episode with a text interlude shown after beating the eighth level of each episode. The intermission screens following each level show a simple background image instead of a map. The player can carry his weapons throughout the entire game (unless he is killed, of course), rather than starting from scratch several times as one
episode ends and another begins.

The level design, as with Doom, is only loosely based on the areas the player is supposed to travel through. The initial third of the maps have a techbase theme as the player moves through the different military installations of the starport. Afterwards, as the player roams the cities and residential areas searching for the source of the infestation, the levels have an urban look and somewhat resemble terrestrial locations. Toward the end of the game, Hell has begun to merge with reality, and the final levels take place in a nightmarish, Dante-esque subterranean miasma of flowing lava and hot springs.

New enemies include the Heavy Weapon Dude (a.k.a. Chaingunner), Hell Knight, Mancubus, Revenant, Arachnotron, Pain Elemental, Arch-vile, and a new final boss. Being far more varied and innovative than the original Doom monsters, these dramatically changed the single-player gameplay.

The Wolfenstein SS from Wolfenstein 3D appears in the two secret levels, which are throwbacks in design (and music) to the Wolfenstein 3D. Also, a Commander Keen figure makes a cameo in the second secret level.

The player’s only new weapon is the super shotgun (double-barreled shotgun). There is also one new powerup, the megasphere, and a few new decorations, including a burning barrel, a couple of lamps, six hanging mutilated corpses, and three other small pieces of gore.

Doom II required slightly more powerful hardware than its predecessor, due to having larger and more complicated maps with a larger amount of enemies.

DOOM (Русская версия)

Огромный исследовательский комплекс Объединенной аэрокосмической корпорации на Марсе заполонили кровожадные демоны, готовящиеся покорить наш мир. И только один человек стоит у них на пути… DOOM возвращается. Легендарная игра, определившая саму суть жанра шутеров, снова с нами. Жестокий, агрессивный, бескомпромиссный и очень кровавый боевик разрабатывается силами культовой студией id Software. Безжалостные демоны, невероятно разрушительное оружие, стремительное передвижение по уровню – вот главные составляющие напряженных и захватывающих сражений DOOM.Разработчик игры – студия id Software, заложившая основы жанра шутеров с видом от первого лица и создавшая режим сетевой игры Deathmatch. Знаменитый DOOM возвращается в образе беспощадного, сложного и захватывающего современного шутера. Неумолимо жестокие демоны, невероятное оружие и стремительные движения делают схватки насыщенными и запоминающимися как в одиночной кампании, где вам предстоит окунуться в самые глубины преисподней, так и в многочисленных режимах сетевой игры. Прилагающийся редактор DOOM SnapMap позволит с легкостью создавать собственные уровни, испытывать их и делиться с другими поклонниками DOOM по всему миру.Ключевые особенности игрыDOOM (Русская версия):- Некогда искать укрытие и ждать, пока восстановится здоровье. Любой ценой нужно сдержать натиск беснующихся порождений преисподней! К вашим услугам целый арсенал оружия, как футуристического, так и знакомого по предыдущим играм серии, уйма улучшений и приемы рукопашного боя, чтобы сбивать врагов с ног, рубить на части, топтать, крушить и рвать на куски множеством самых изобретательных способов.- Сокрушайте противников в стремительных схватках на арене. К вашим услугам как уже привычные, так и совершенно новые режимы сетевой игры. Постарайтесь подольше оставаться в живых и расправьтесь с соперниками, полагаясь на быстроту реакции, мощные пушки, правильное перемещение по карте и уникальные бонусы, позволяющие перевоплощаться в одного из демонов.- Встречайте DOOM SnapMap – чрезвычайно мощный и гибкий, но в то же время простой в использовании редактор карт и игровых режимов. С ним любой желающий научится быстро и без лишних усилий проектировать собственные уровни для базовых режимов или создавать совершенно новые способы получать удовольствие от DOOM. Не теряя времени испытайте сконструированный своими руками уровень, поделитесь им с друзьями и представьте тысячам игроков по всему миру нажатием одной кнопки.- Безжалостная кампания. Вам некогда искать укрытие или ждать, пока восстановится здоровье. Вы должны любой ценой сдержать натиск беснующихся порождений преисподней. К вашим услугам целый арсенал оружия, как футуристического, так и знакомого по предыдущим играм серии, уйма улучшений и приемы рукопашного боя, которые позволят сбивать врагов с ног, разрубать на части, топтать их, крушить и разрывать на куски множеством кровавых и изобретательных способов. — Сетевая игра в лучших традициях студии id. Одержите верх над противниками в стремительных боях на арене, ставших визитной карточкой серии DOOM. Вас ждут как привычные, так и новые режимы сетевой игры: уничтожьте врагов с помощью быстрой реакции, мощного оружия, движения в вертикальной плоскости и уникальных бонусов, которые позволят вам превратиться в одного из демонов. — Безграничные возможности. DOOM SnapMap – гибкий, но в то же время простой в использовании редактор уровней и игровых режимов – сделает игру бесконечно разнообразной вне зависимости от того, на какой платформе вы играете. Даже неопытный в этом деле игрок сможет быстро и без особых трудностей проектировать собственные уровни, использовать существующие режимы игры или создавать новые. Вы сможете сразу же испытать.Рекомендуемые системные требования игрыDOOM (Русская версия):- Операционная система: Windows 7/8.1/10 64 bit- Процессор: Core i5-2400 / FX-8320 3 ГГц- Память: 8 ГБ- Видеокарта: 2 ГБ, GeForce GTX 670 / Radeon HD 7870, DirectX 11- Аудиокарта: Совместимая с DirectX 11- Свободное место на ЖД: 55 ГБ

Жанр: Шутер / Экшн / ХоррорЯзык интерфейса: Русский / АнглийскийИнсталлятор (xatab) v.6.66 Update 8Размер: 38,95 ГбОблачное хранилище:пароль на архив: igrozoom.ruСетевое хранилище:

Жанр: Хорроры / Выживание / Экшн / Шутеры

+2

Trivia

  • Various screenshots on the back cover of the original game box display scenery — possibly an early version of MAP15 and sky from the first game — and an Arachnotron sprite which are not found in the officially released game. These were likely screenshots from a pre-release version of Doom II which had differing level structure and graphics than what was included in the official commercial release. These unconventional screenshots have been later used in various Doom II re-releases, including the Doom95 repackaging in 1995, the Steam release in 2007, and on id Software’s own Doom II page.
  • The was drawn by occult/fantasy artist Gerald Brom.
  • A modified version of the cover art also makes an appearance in Jazz Jackrabbit 2 as the image of the shareware episode. The typeface is also similar to that of Doom.
  • Doom II was the first Doom game to be commercially released to the retail market. The original Doom could only be purchased through mail order, and an updated version, The Ultimate Doom, wouldn’t be released until April 30, 1995.

From DoomWiki.org

About DoomWiki.org

The Doom Wiki is an extensive community effort to document everything related to id Software’s masterpiece games Doom and Doom II, other games based on the Doom engine, Doom 3, Doom (2016), Doom Eternal, and more. We have created 12,924 articles to date.

This site is a wiki, so everyone is encouraged to create and edit articles. New contributors should read our FAQ first. If this is your first time using a wiki, be sure to check out the basic editing instructions as well. If you need additional help, or wish to discuss general aspects of this wiki, pay a visit to the Central Processing discussion board.

See the news board to read and post news about ongoing or upcoming events in the Doom universe.

Atlas

Main games
  • Doom, The Ultimate Doom
  • Doom II, Final Doom, Master Levels, No Rest for the Living
  • Doom 64, PSX Doom, Jaguar Doom, and others…
  • Doom 3, Resurrection of Evil, BFG Edition, The Lost Mission, Doom 3: VR Edition
  • Doom (2016), Doom VFR
  • Doom Eternal; The Ancient Gods, Part One; The Ancient Gods, Part Two
Related games
  • Heretic, Hexen, Deathkings of the Dark Citadel
  • Strife, Veteran Edition
  • Chex Quest, Chex Quest 2, Chex Quest 3
  • Hacx, Harmony, Urban Brawl
  • Freedoom, Blasphemer, Zauberer
  • Doom RPG, Doom II RPG, Doom Resurrection, Mighty Doom
  • All games…
  • id Software, Raven Software, Rogue Entertainment
  • Timeline
Community
  • Doomworld, Cacowards, Top 100
  • Editing tutorials
  • Fan-made Doom games
  • The idgames archive
  • People and Quotes
  • Speedmapping
  • Speedrunning
  • Texture packs
  • WADs and mods
  • Websites, Forums, IRC
Media
  • Artwork and Cover art
  • Music
  • Official merchandise
Gameplay
  • Automap
  • Bots
  • Cheat codes
  • Easter eggs
  • Environmental hazards
  • Items: powerups, weapons, bonuses, and more.
  • Levels: maps, walkthroughs, and speedruns.
  • Monsters
  • Multiplayer games
  • Player character
  • Player controls
  • Skill levels
  • Weapons and Ammo
Technical
  • Bugs and quirks
  • Command line arguments
  • Demos
  • Doom engine
  • Environment variables
  • Executable hacks
  • File formats
  • Lumps
  • Networking component
  • Release versions
  • Rendering engine
  • Source code
  • Source ports
  • Source modifications
  • WAD file format
All content
  • Alphanumerically
  • By category

Trivia

Did you know that in Doom version 1.0 map E1M4: Command Control contained a swastika-shaped structure?

(More trivia…)

Featured article — September 2021

Hexen: Deathkings of the Dark Citadel

Hexen: Deathkings of the Dark Citadel is the only official expansion pack for Hexen: Beyond Heretic, released on September 3, 1996. The game features 26 new levels: 20 new single player maps spread across three hubs, and six new deathmatch maps. Deathkings begins where the original Hexen story ended. Having discovered the Chaos Sphere after the defeat of Korax, the heroes are whisked away by it to the Realm of the Dead, and they must find their way home. Getting back will not be easy, though, for the way is blocked by the Dark Citadel.
(read more)(feature nominations)

Guides and Tutorials

Find out how to get into the world of Doom quickly with these step-by-step guides:

  • Help and how-tos
  • How to download and run Doom
  • How to play Doom on Windows
  • Walkthroughs for each level
  • Comparison of source ports

DoomWiki.org needs you!

Looking for something to do? Here are some of the Doom Wiki’s greatest needs:

  • Add citations to articles
  • Add information on Hacx , and
  • Add to article stubs
  • Clean up articles
  • Complete walkthroughs for all stock levels
  • Create wanted articles
  • Doom editing tutorials
  • Doom 3 material, especially Doom 3: BFG Edition content
  • Doom (2016) and Doom Eternal material
  • Investigate unclear image copyrights
  • Replace screenshots using an incorrect aspect ratio
  • Review articles with disputed content
  • Review pages marked for deletion or merging
  • Write about Doom II RPG topics
  • Write about PWADs, especially winners of major awards, or complete unfinished map articles

Useful articles

Find critical information for editing the wiki with these resources:

  • Administrators
  • General source material
  • New articles and files
  • Special pages
  • Upload images (see the Special:Upload page)
  • You can find a list of useful templates on Category:Templates
Affiliates Other Doom-related Wikis
More: See our WikiNode

Локации

Стоит отметить, что в отличие от игры 2004 года, новый проект радует глаз обилием различных локаций. И чтобы в этом убедиться, что мы рекомендуем вам Doom скачать торрент на нашем замечательном сайте. Здесь каждый новый уровень не похож на предыдущий. А что касается темных коридоров базы, то они чередуются с красно-бурыми пейзажами марсианской пустоши. Несмотря на то, что игра линейна, геймеру все равно необходимо изрядно повозиться для прохождения в очередной зал. Множество запутанных лабиринтов заставят вас пошевелить извилинами. Хорошо, что доступна 3D карта местности, которая хотя бы немного облегчит жизнь в кишащем чудовищами мире.

Где брать файлы с эпизодами (WAD)?

С современными исходными портами Doom есть нюанс. Большинство из них не поставляются с файлами игровых данных или WAD. Оригинальные карты, графика и звуки Doom все еще защищены авторским правом и недоступны в открытых источниках. Вы должны найти для себя созданные кем-то другим WAD для использования с исходными портами, аналогичными GZDoom.

К счастью, есть много вариантов получения Doom WAD, включая следующие:

  • Условно-бесплатная Doom (Shareware). Изначально Doom поставлялась в условно-бесплатном варианте с одним бесплатным эпизодом. Вы все еще можете вполне легально скачать и использовать этот эпизод. Файл, который вам нужен, обычно называется DOOMWAD.
  • Freedoom. В рамках этого проекта интернет-фанаты работают над бесплатным набором графики, звуков и карт с открытым исходным кодом для движков Doom. Вы можете скачать набор бесплатно, и он хорошо работает с GZDoom.
  • Freedoom + другие WAD. Freedoom дает вам возможность использовать множество других WAD, созданных фанатами. Многие из карт являются результатом чьего-либо собственного уникального игрового опыта. Freedoom заменяет потребность в оригинальных WAD-играх Doom или Doom II за счет созданных игроками карт с графическими и звуковыми ресурсами.
  • Коммерческая Doom. При желании можно приобрести оригинальный Doom и установить игру на Windows. Просто зайдите в каталог с игрой и скопируйте файл DOOM.WAD для использования с портом источника, таким как GZDoom. Вы можете сделать то же самое с другими играми, включая Doom II и Final Doom. Если у вас есть оригинальные физические копии игры на дискете или компакт-диске, вы можете скопировать файлы DOOM.WAD с оригинального носителя. Вы также можете найти эти файлы WAD в Интернете. Однако, как и загрузка ПЗУ ретро-видеоигр, загрузка оригинальных файлов WAD с неавторизованных веб-сайтов фактически считается нарушением авторских прав.

Editing

Everything you need to start creating ZDoom mods.

A full-fledged level and resource editor for Doom; which supports most *ZDoom features. Available for Windows, Mac, and Linux.

A level editor with complete support of *ZDoom features. Windows-only.

ACS script compiler for use with ZDoom and/or Hexen. This is not the version of ACC released by . It supports all of ZDoom’s language extensions.

Mac OS X version of the ACC script compiler. Command-line utility only; requires terminal to run, no .app package included.

Linux version of the ACC script compiler. Command-line utility only; requires terminal to run.

Miscellaneous

The following files are mostly of historic interest.

This is the latest source code for ZDoom’s version of ACC. It includes both a makefile for GCC and a project file for Visual C++ 6, so you can build a Windows, DOS, or Linux version. It is also available on its .

This version of ACC is only if you’re old-school and using WadAuthor or a DOS-based editor like ZETH.

ZDoom supports using for MIDI playback. To use it, extract libfluidsynth.dll to the same directory as zdoom.exe and then configure it from within ZDoom. FluidSynth is bundled with GZDoom since v3.1.0, so this separate download is only useful for older versions.

ZDoom supports using for MIDI playback. To use it, extract timidity.exe and timidity.cfg and read the instructions. TiMidity++ has become an internal player integrated within GZDoom since v3.3.0, so this separate download is only useful for older versions.

This is the source code for ZDoom’s custom version of TiMidity++. Alternatively, a with the custom changes can be downloaded and applied on the original TiMidity++ source code.

Contains a wcf file for use with WadAuthor.

This is the source code for ZDBSP 1.19. The build system uses CMake, so you can generate project files for any version of Visual C++ from 6 up or several other IDEs, or you can create Makefiles as well. It is also available on its .

A DETH-based editor for ZDoom that runs in a DOS box. Comes with minimal documentation. If you don’t already know how to use DETH, you should go find a good that explains it. If you plan on doing any ACS scripting, you should be sure to also download ACC below.

This is the source code for ZETH. Hopefully somebody will find it useful.

Shows off some of the features that were new as of ZDoom 1.22.

Downloadable copy of the Editing Reference for offline viewing. This has only been updated for ZDoom 1.22. For ZDoom features added since then, you should consult the wiki documentation instead.

About DoomWiki.org

The Doom Wiki is an extensive community effort to document everything related to id Software’s masterpiece games Doom and Doom II, other games based on the Doom engine, Doom 3, Doom (2016), Doom Eternal, and more. We have created 12,924 articles to date.

This site is a wiki, so everyone is encouraged to create and edit articles. New contributors should read our FAQ first. If this is your first time using a wiki, be sure to check out the basic editing instructions as well. If you need additional help, or wish to discuss general aspects of this wiki, pay a visit to the Central Processing discussion board.

See the news board to read and post news about ongoing or upcoming events in the Doom universe.

Featured article — September 2021

Hexen: Deathkings of the Dark Citadel

Hexen: Deathkings of the Dark Citadel is the only official expansion pack for Hexen: Beyond Heretic, released on September 3, 1996. The game features 26 new levels: 20 new single player maps spread across three hubs, and six new deathmatch maps. Deathkings begins where the original Hexen story ended. Having discovered the Chaos Sphere after the defeat of Korax, the heroes are whisked away by it to the Realm of the Dead, and they must find their way home. Getting back will not be easy, though, for the way is blocked by the Dark Citadel.
(read more)(feature nominations)

Levels

The levels can be divided up into three episode-like sections, defined by their corresponding sky texture and separated by a textual intermission in addition to the standard intermission screen; as well as two secret levels. Additional textual interludes appear before MAP07, before each of the secret levels, and at the conclusion of the game.

MAP01 to MAP06; subterranean/outpost levels:

  • Level 1: Entryway (Petersen)
  • Level 2: Underhalls (McGee; exit to secret level; Xbox only)
  • Level 3: The Gantlet (McGee)
  • Level 4: The Focus (McGee)
  • Level 5: The Waste Tunnels (McGee)
  • Level 6: The Crusher (McGee)
  • Level 7: Dead Simple (Petersen and McGee)
  • Level 8: Tricks and Traps (Petersen)
  • Level 9: The Pit (Petersen)
  • Level 10: Refueling Base (Petersen and Hall)
  • Level 11: ‘O’ of Destruction!1(Romero)
1: Known as Circle of Death on the intermission screen.

MAP12 to MAP20; city levels:

  • Level 12: The Factory (Petersen)
  • Level 13: Downtown (Petersen)
  • Level 14: The Inmost Dens (McGee)
  • Level 15: Industrial Zone (Romero; exit to secret level)
  • Level 16: Suburbs (Petersen)
  • Level 17: Tenements (Romero)
  • Level 18: The Courtyard (Petersen)
  • Level 19: The Citadel (Petersen)
  • Level 20: Gotcha! (Romero)

MAP21 to MAP30; Hell levels:

  • Level 21: Nirvana (Petersen)
  • Level 22: The Catacombs (McGee)
  • Level 23: Barrels o’ Fun (Petersen)
  • Level 24: The Chasm (Petersen)
  • Level 25: Bloodfalls (Green)
  • Level 26: The Abandoned Mines (Romero)
  • Level 27: Monster Condo (Petersen)
  • Level 28: The Spirit World (Petersen)
  • Level 29: The Living End (Romero)
  • Level 30: Icon of Sin (Petersen)

MAP31 and MAP32; secret levels:

  • Level 31: Wolfenstein2(Petersen, exit to super secret level)
  • Level 32: Grosse2(Petersen)
2: These two levels do not appear in the German version.

MAP33; bonus Xbox level:

Level 33: Betray (Michael Bukowski)

Где скачать и как установить Doom на Mac

GZDoom работает и на Mac! Как только вы установите его, он будет работать так же, как версия для Windows.

1. Скачайте GZDoom с официального сайта. Вам понадобится файл с описанием Macintosh (Intel). Откройте загруженный файл DMG и перетащите значок GZDoom.app в папку приложений.

2. Скачайте ZIP-архив файлов Freedoom WAD и распакуйте его.

3. Перед запуском игры необходимо создать специальную папку для файлов Doom WAD, чтобы GZDoom мог их найти. Папку эту необходимо расположить по пути ~/Library/Application Support/gzdoom. Для этого:

В Finder нажмите ⌘Cmd + ⇧Shift  + G, вставьте ~/Library/Application Support/, а затем нажмите «Перейти».

Создайте папку с именем gzdoom в ~/LibraryApplication Supportи скопируйте в нее все файлы из распакованного архива WAD, загруженного в пункте 2.

4. После копирования WAD закройте окно Finder и перейдите в папку «Приложения». Дважды щелкните значок GZDoom.app, чтобы запустить его.

При первом запуске GZDoom.app появится сообщение: «Файл GZDoom.app невозможно открыть, так как Apple не может проверить его на наличие вредоносного ПО».

Этим уведомлением macOS предупреждает, что для запуска GZDoom, необходимо предоставить специальное разрешение на запуск. Приложение GZDoom не является вредоносным. Однако, поскольку это бесплатный проект для любителей, он не зарегистрирован в Apple. Логично, что macOS блокирует программу, как по умолчанию и все другие неизвестные.

Нажмите ОК в появившемся окне и перейдите по пути Системные настройки → Защита и безопасность → Основные. В нижней части окна вы сможете увидеть, что «Приложение GZDoom.app заблокировано, так как его автор не является установленным разработчиком». Нажмите кнопку «Подтвердить вход».

После чего появится другое всплывающее окно, в котором необходимо нажать кнопку «Открыть». Эти действия не нужно будет повторять в дальнейшем, приложение будет запускаться без уведомлений безопасности.

5. Если в папку gzdoom в пункте 3 было загружено несколько WAD-файлов, то при запуске приложения появится список доступных WAD, из которых можно выбрать нужный вариант. Выберите ту карту, на которой вы хотите играть, и нажмите «ОК».

По умолчанию GZDoom должен работать в полноэкранном режиме с разрешением экрана вашего рабочего стола. Чтобы изменить настройки графики, нажмите Escape. Затем с помощью клавиш со стрелками выберите Options → Display Options или Options → Set video mode, а затем нажмите Ввод.

Запускайте классическую игру для PC на вашем Mac и получайте от нее удовольствие!