Джейхейра таргариен

Baldur’s Gate & Tales of the Sword Coast[]

Recruitment

Tiax is available from Chapter Five and can be found in front of the Flaming Fist Headquarters in southwest Baldur’s Gate, at coordinates (1447, 1616). Talk to him, agree to join him, and he’ll be off to conquer the world — doing you the honor of permitting you to accompany and serve him.

Relationships

  • Ajantis will eventually attack any of the evil party members, but you can call him off by controlling him to do something else.
  • Tiax will eventually come to disdain Quayle, the other gnome companion in the game, and express relief should the latter die.

Gameplay

Tiax has Summon Ghast as a special ability, which is particularly useful against basilisks and sirines because ghasts (as undead) are immune to petrification and charm. Despite its slow movement, the ghast is one of the best offensive summons, having 3 attacks per round (apr) that will paralyze opponents with successful hits unless the target saves vs. death, and/or cause disease unless the target saves vs. breath.

As a gnome with 16 constitution, Tiax has a +4 bonus on saves vs. Spells and Wands. His starting equipment is a mace, leather armor, a sling and 15 bullets.

Biography

When asked about his past, TIAX ignores you entirely, preferring instead to loudly proclaim what is in store for his future. He obviously worships Cyric, but also seems to share a touch of his madness. Tiax unquestioningly believes that he is destined to rule the world, and his fervor makes him blind to the ridiculous nature of the goal.He seems harmless enough for now.

Quotes

You! Tiax would speak at you, for ’tis destined to be so! Initial meeting
Tiax will rule… from a distance! Morale failure
Tiax is impressed with this group! You will continue to serve him once he rules. Happy
Tiax fails to see how this will aid in his ascension! Unhappy-annoyed
Continue with this unprofitable behavior, and Tiax will seek his destiny elsewhere! Unhappy-serious
You are unworthy to sit at the feet of Great Tiax! I shall find another for that exalted spot! Unhappy-break
As it should be! Tiax was destined to lead! Leader
Tiax needs rest if he is to rule! Tired
We get no closer to world domination just standing about! Bored
Tiax will smite thee! Battlecry1
Damage
Destiny had best hurry. Tiax does not feel well at all. Hurt
Dying
When Tiax rules, this forest will be lumber for but a leg of his throne! Forest
When Tiax rules, the stones of this city shall build his castle! City
Why must Tiax traverse this dank hole?! Cyric said nothing of soggy boots! Dungeon
Tiax must squint in the sunlight! One day, revenge shall be his! Day
Night would DARE hamper the sight of Tiax?! Night
Who dares prod Tiax?! Select1
Tiax hears ya. Select2
Soon Tiax rules! Select3
Tiax is as Tiax duz. Hm-hm. Action1
Tiax WILL rule ALL! Action2
Tiax moves. Make way! Action3
Ya little monkey-spanker. Action4
When Tiax rules, breeches shall not ride up so wedge-like! Action5
Tiax does as ye will, but one day… BOOM! He rules! Action6
The day comes when TIAX will point and click! Action7
Where will your learning get you when Tiax rules? Duke of manure at best! Interaction1
Sure you be smart, but none are grander than Tiax!

Interaction2

Thou wouldst mock me? Ye stiff-rumped foole!

Interaction3

All the world will tremble beneath the feet of Tiax!

Interaction4

Tiax and his greatness shall squash you as a bug, you… you—you… insolent BUG!

Interaction5

Ah, your goals are petty in comparison to the wonder of Tiax! Insult1
Do as ye will, but ’tis for naught! Tiax must rule! Special1
Has Tiax mentioned he’s going to rule? ‘Tis inevitable. Special2
Blast you! Escaping the inevitable rule of Tiax by dying? Coward! To death-general
Ha ha ha ha ha! Smart guy dies, and Tiax goes on to RULE! To death-Quayle
Your insults carry little sting. Tiax knows he will rule in the end. To insult1
Ye cup-shot muttonhead! Tiax will slap ya silly… when he rules!

To insult2

Give thy tongue a holiday! Tiax so commands!

To insult3

Личность[править]

Эльф-авариэль (у нее были крылья, но их пришлось ампутировать из-за гангрены, развившейся оттого, что ее все время держали в клетке)

Она мультикласс клерик/маг, что делает ее полезным союзником, хотя из-за не слишком высокого интеллекта (16) она не может учить и запоминать заклинания 9 уровня.

С точки зрения мужчины, Аэри, возможно, наименее предпочтительный вариант из трех возможных. (мнение Дэна Симпсона). Да, конечно, у нее приятный голосок и вообще она очень приятная девочка

(с законно-добрым мировоззрением), она всегда пытается спасти тех, кого вы хотите убить (вроде вора Эмбарла или свирфнеблинов). Но она очень уж много ноет,

в чем вы убедитесь сами, если начнете с ней роман.

Советы по игре для совсем новых новичков и для ребят, забывших про смысл игры

Печальные обстоятельства этой несчастной игры и полное прохождение

  • К несчастью, на данный момент Baldur’s Gate III позволяет прокачаться только до 4 уровня. Все что у нас есть – драйвовый побег из гигантского кальмара и вязкая большая карта, забитая гоблинами и нежитью. Все на ней пара больших подземелий и с десяток поменьше.
  • Полное прохождение займет около 10 часов, полное исследование карты и всех вариантов прохождения – около 30-40. Контента хватило бы для раскачки до 6-7 уровня, то тогда бы разработчикам пришлось сильно балансировать магию, потому что открылись бы пресловутые шупальца и подземелья стали бы для вас легкой прогулкой.
  • Поэтому советовать особо и нечего. Вы можете завести романтические отношения со спутниками, привыкнуть к местной системе диалогов, научиться взаимодействовать с окружением (поджигание, тушения огня кровью, активация ловушек предметами, спихивание врагов в пропасти и прочие милости из Divinity), кидать кости и выучить пару тактических фишек. Например, можно разделить отряд, взять Астариона, засунуть его в стелс и отвести к противнику, спихнуть того со скалы, а потом еще и соседа его отправить на встречу с гравитацией.

Что за кубики и в кого их бросать

  • Если вы пропустите обучающие подсказки, то в игре все решается броском костей. Количество граней костей обозначаются от d4 до d24 (d – dice). Кость может бросаться несколько раз – условное обозначение 2d6 означает, что кость будет брошена дважды. Складываться будут значения или выбираться по большему – зависит от условий броска.
  • Как вы можете понять, ради удачных бросков можно перезагружаться. Не делайте так. Пожалуйста. К выпавшему значению добавляются бонусы от навыков, умений, заклинаний и чего угодно. Точно так же есть негативные влияния от аналогичных эффектов у противника. Например, существа более высокого уровня получают бонусы против низкоуровневых букашек.
  • В бою тоже бросаются кости. Ваш великий воин 4 уровня – о, как же ты велик, носитель паразита и выноситель полутораметровых гоблинов, как же хороши твои удары! – может легко промахнуться даже с 75% шансов на попадания.
  • Аналогичные действия проходят и с колдунами. Им просто может не хватить капа развития для попадания. Баланс ведь рассчитан на полную игру, а не огрызок на 10 часов.

Спутники

  • Не поговорите со спутником – больше его не увидите. Среди полезных спутников: скелет в капюшоне из руин (скрытая кнопка в зале со статуей), пес Шкряб (погладьте его).
  • Среди внезапных спутников – маленький медвесыч. Не заходя к гобле, убиваем его мать или натравливаем сектантов, а потом смотрим за его реакцией. Затем найдете его у гоблы и сможете поговорить, если есть навыки. Сыча надо кормить, любить и лечить – бонусом он даст одобрение от нормальных спутников и дохлую птицу.
  • Соответственно, одобряющий ваши действия спутник охотнее окунет ваш початок в свою фасолину. Ведь только ради этого мы и играем, правда? Но давайте без абуза багов.

Внешность и характер

Джейхейра родилась крошечной и плохо росла. Она не плакала, не улыбалась, не делала ничего из того, что свойственно младенцам. Даже по мере роста она по прежнему не проявляла эмоций. Принцессу описывали как милую и приятную девочку.

Великий мейстер Манкан чувствовал, что она была потрясена событиями пережитыми во время Танца Драконов. В восемь лет казалось, что ей было всего четыре. Она страдала ночным недержанием и плакала, когда ее ругали. Она никогда не смеялась и очень мало играла. В одиночестве она оставалась затворницей в своих покоях, окруженная горничными, фрейлинами, котятами и куклами. Ее муж никогда бы не проявил к ней привязанности.

Baldur’s Gate: Enhanced Edition[]

The Enhanced Edition adds three companions the protagonist can get closer with, but these romances only act as an introduction to the ones in Baldur’s Gate II: Enhanced Edition. There are two romance options for male characters and two for female characters. Male protagonists get both a male and a female romance option, whereas female protagonists only have the male romance option.

Additional inter-character relationships

Dorn’s former companion Dorotea tried to seduce him back when they where still traveling together.

Romancable companions in Baldur’s Gate: Enhanced Edition
Companion Alignment Race Class Requirements
Dorn Il-Khan Neutral Evil Half-orc Blackguard Any gender; Any race
Neera Chaotic Neutral Half-elf Wild Mage Male; Any race
Rasaad yn Bashir Lawful Good Human Monk Female; Good-aligned; Any race

Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear[]

In a short time after the Iron Throne crisis and the battle against Sarevok, eventually Skie found out that Eldoth eloped with another harlot and dumped her. Feeling betrayed, Skie quit associating with him and moved on to a life without depending on him.

Still looking for excitements and adventure, Skie hides her identity to join the Flaming Fist without telling her family and is enlisted in the marching troops towards the Dragonspear Castle against Caelar Argent’s crusades. Her father, Entar Silvershield, secretly appoints a Flaming Fist officer Bence Duncan to protect her. You’ll find Duncan and Skie quarreling with each other along the road, though there is a tavern rumour that the two are sharing bedrolls.

Skie is murdered by a Hooded Man by the end of Dragonspear event, framing Gorion’s Ward (again) for the deed. Her soul is trapped within the Soultaker but the dagger is nowhere to be found. Her body is preserved and transported back to Baldur’s Gate in hope of reviving her once the dagger is retrieved, which seems less likely to happen for her body has already been soulless for too long and the magical process required to bind her soul back is far too difficult even for grand clerics. It’s unknown of Skie’s final fate as no related content has been added in BG2EE.

Dialogues

I’m Skie. Skie Silvershield, Duke Entar’s daughter. You remember me, right?
How could you forget me? Never mind me—how could you forget Eldoth? We did great things together! He and I made love under the moonlight and extorted gold from Daddy, and then Eldoth left me for some harlot.
Oh, ha ha. Have you been licking a whetstone? Your tongue’s sharper than ever.
I was just a child then. Now, I’m a woman. I’ve even joined—well, never mind. I’ll tell you that later, when I’m sure we’re alone.
Are you awake?
Don’t you want to hear what I have to say?
No, no, it’s REALLY important…
I’ve joined the Flaming Fist!
No, really, I have. Not under my name, of course—Daddy would never allow it. But I’m in it now.
Life as a noble is boring and stupid. I want to do something GREAT with my life and also get out of this dirty old city and maybe meet some handsome soldiers. So I’m going north with you!
I know! All right, go back to sleep. I’ll see you in—oh, I guess you don’t really have time to sleep now. I’ll see you soon.
Remember, whatever you do—don’t tell Daddy about this!

Description[]

Blades of this type were long used by Sharran priests during the sacrificial rites of «Feast of the Moon» ceremonies. Legends say that, when she passed on, the remains of this sword’s wielder were mummified and the blade was placed within her chest as a symbol of power. In the first stage of a long forgotten ritual, she was to have been exhumed in a season, born again in some new form. Unfortunately, cult wars killed the few that knew of her existence; her tomb became a prison where she was forgotten, and there she developed a rage that bordered on insanity. Her grave was eventually found, but it was deserted and gave no indication of her whereabouts. Some venture to say that her anger was so concentrated that she became one with the very blade of her weapon. Regardless, after hundreds of years surrounded by constant hate, the sword harvested a power of its own. It is now exceedingly deadly in combat.

Возможные соратники[править]

Имоен Str Dex Con Int Wis Cha Раса Класс Мировоззрение
9 18 16 17 11 16 Человек Вор/Маг Нейтральный добрый
Имоен — ваш друг детства из Кэндлкипа. В первой Игре она была Вором, а теперь она задуалена в Мага. СПОЙЛЕР: Не позволяйте Имоен запоминать заклинания, т.к. она не слишком долго пробудет в вашей команде.
B+ Она стоит на третьем месте из всех хороших воров в игре, и на втором — из магов. Эта оценка хорошо здесь подходит, поскольку игра не требует слишком многого от воров. Я дал ей «третье место», потому что, как Вор, она не может больше подняться в уровне.
Минск Str Dex Con Int Wis Cha Раса Класс Мировоззрение
18/93 16 16 8 6 9 Человек Рейнджер Хаотичный добрый
Минск немного более чокнутый по сравнению с тем, когда вы видели его в последний раз. Причиной этому могла послужить смерть Дайнахейр, которую он поклялся защищать, но похоже он теперь слишком зависит от Бу, своего ручного хомяка.
А- Минск — одно из лучших вложений, которое вы можете сделать в игре. Он самый сильный из всех NPC и, к тому же, у него отличные способности. Плюс — он скоро начнет учить заклинания Священников, которые в дальнейшем будут сильнее.
Джахейра Str Dex Con Int Wis Cha Раса Класс Мировоззрение
15 17 17 10 14 15 Полуэльф Воин/Друид Истинно нейтральный
У Джахейры есть кое-какие проблемы с авторитетом, которым, в этом случае, должны быть вы. Она верит, что именно она должна быть лидером. Она также член Арфистов, организации, делающей «хорошие дела», членом которой является и Эльминстер…
B Хороший, надёжный спутник, но ничего особенно выдающегося. В игре есть Священники получше, да и Бойцы тоже. Единственная причина оставить ее — это ее способности Друида, потому что она какое-то время является лучшим друидом. В данный момент, у вас нет особого выбора, кроме как взять ее.

Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear[]

Recruitment

You won’t be able to recruit Khalid until the end of Chapter 9 because he’s been busy leading ally troops defending the Bridgefort against besiegers led by Caelar’s trusted generals, you’ll be given the choice of letting him join before you open the Bridgefort main gate, should you choose not to do so, you may find him later at southern part of Coalition Camp in Chapter 10.

Quests

Khalid needs Spider Silk to prepare an anniversary gift to surprise Jaheira, you may find the component either inside the Spider Cave in Forest of Wyrms or inside the Hidden Cellar in Dead Man’s Pass. He’ll change his mind upon you presenting the silk to him.

Talk to him some time later, he’ll ask you to find an Aquamarine Gem instead, which you may already have if you use an imported save or you may find one in Underground River caverns on Ferrusk, either pickpocket or kill him, but note that the man is also related to two other quests, complete the quests before taking him violently. Give the gem to Khalid and he’ll complete the necklace with both components. Jaheira will ask your opinion of the gift, after the dialogue, The Gift appears in her inventory and you receive 3000 XP for your trouble.

Biography

When asked about his past, Khalid nervously reveals that he was born and raised in the nation of Calimshan. From offhand comments he makes, you gather he was not favored by either of his parents but particularly not by his father. Khalid joined the city militia as soon as he was able and made his career there for a time. He leaves the details of how he met Jaheira unclear, but you know he and his wife both belong to a secretive order known as the Harpers. Their appearance at Bridgefort just as the crusade arrived may not have been coincidence, but Khalid anxiously denies the Harpers sent him to stop the crusade.

Baldur’s Gate II: Shadows of Amn

According to the game’s canon, Khalid was in the party of Gorion’s Ward after the events of Baldur’s Gate, but just before the events of Shadows of Amn, they were captured by Jon Irenicus. Near the end of their imprisonment, Jon decided to sacrifice Khalid’s life for the sake of an experiment. The party finds his lifeless body in a room near where the potential companion Yoshimo will be encountered. And unfortunately, his body is too badly damaged to be resurrected, leaving Jaheira a widow.

Personality

Khalid is a rather shy and timid fellow whose speech is handicapped by a stutter, and thus tends to avoid crowds and cities. He is truly devoted to his wife Jaheira, though with both present in the party, one cannot help but fall under the impression that the wife is the one who «wears the trousers» in the union.

Khalid on the Forgotten Realms Wiki, a wiki for the Dungeons & Dragons campaign setting Forgotten Realms.

Background[]

Ajantis is the only paladin of Helm companion in the original game and a member of the Most Noble Order of the Radiant Heart. He originally hails from Waterdeep and is Keldorn’s squire. 

Biography

When asked about his past, AJANTIS announces that he is a squire paladin of the Most Noble Order of the Radiant Heart, and that he enforces the power and discipline of Helm.

He belongs to the noble family of Ilvastarr in Waterdeep and has studied swordplay under such luminaries as Myrmith Splendon. His skill and devotion apparently brought him to the attention of the paladin Keldorn, one of the most respected of the Order, who decided to take Ajantis under his wing as a squire.

Recently Ajantis has asked for the honor of becoming a full-fledged member of the Order. To accomplish this, he has traveled to the Sword Coast in order to help curtail the increased humanoid activity in the region. If he succeeds in his quest, the Order will vote on his eligibility for membership. He seems utterly devoted to his mission.

Personality

Ajantis is a hot-headed do-gooder who senses evil everywhere and is rather quick to jump to conclusions. He is determined and dutiful and not afraid to die for the greater good. But he´s also rather naive and sees the world in only black and white. Furthermore, he is a gentleman and will make sure people behave when women are around.

Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear companions[]

Companions returning from Baldur’s Gate
Companion Alignment Race Class Area Str Dex Con Int Wis Cha Total Special
Dynaheir Lawful Good Human Three Old Kegs, Third Floor 11 13 16 17 15 12 84
Edwin Odesseiron Lawful Evil Human Coast Way Crossing 9 10 16 18 9 10 72 Edwin’s Amulet
Jaheira True Neutral Half-elf Fighter / Druid Troll Claw Woods 15 14 17 10 14 15 85 Harper’s Call
Khalid Neutral Good Half-elf Fighter Bridgefort 15 16 17 15 10 9 82
Minsc Neutral Good Human Ranger Three Old Kegs, Third Floor 18/93 15 15 8 6 9 71.93 BerserkBoo
Safana Chaotic Neutral Human Thief Elfsong Tavern, Second Floor 13 17 10 16 9 17 82 Safana’s Kiss
Viconia DeVir Neutral Evil Drow Cleric Ducal Palace City Exterior 10 19 8 16 18

14

85 50% Magic Resistance
Baeloth Barrityl Chaotic Evil Drow Sorcerer Coast Way Crossing 12 14 16 19 12 16 89 50% Magic ResistanceBarrityl’s Burden
Dorn Il-Khan Neutral Evil Half-orc Blackguard Boareskyr Bridge 19 16 14 10 15 16 90 Half-orc paladin combinationRancor
Neera Chaotic Neutral Half-elf Bridgefort 11 17 14 17 10 11 80
Lawful Good Human Coast Way Forest 16 16 14 11 14 14 85 Moonlight Walkers
New companions
Companion Alignment Race Class Area Str Dex Con Int Wis Cha Total Special
Captain Schael Corwin Lawful Good Human Coast Way Crossing 18/5 15 14 12 14 14 87.05

Corwin’s BowCorwin’s Armor

Glint Gardnersonson Neutral Good Gnome Cleric / Thief Coast Way Crossing 13 17 16 14 16 13 89
M’Khiin Grubdoubler True Neutral Goblin Shaman Coast Way Crossing 10 16 15 14 17 12 84 Summon Ghostly DefenderGoblin equipment
Voghiln the Mighty Neutral Good Human Troll Claw Woods 18 16 16 14 10 15 89 Voghiln’s Helmet
Temporary companions
Companion Alignment Race Class Area Str Dex Con Int Wis Cha Total Special
Lawful Good Aasimar Fighter Avernus Roof 18/81 17 16 12 12 18 93.81

BlessCure Critical WoundsShining BoltAster’s EdgeSolar AegisMail of the Hallowed HeroCirclet of the Cynosure

Imoen Neutral Good Human Thief (level 7) > Mage Sewers Exit 9 18 16 17 11 16 87 Oil of Speed x 80

Личность[править]

Приятная крепкая блондинистая эльфийка. Как вы можете видеть, она воин/друид, это значит, что она довольно хороша как член партии, потому как имеет полезные клерические заклинания. К

сожалению, она всего лишь друид, а это означает, что она она не сможет применять все эти полезные заклинания восстановления/лечения.

Ее личность выдает ее манера речи, она весьма независимая девушка, и она нуждается в контроле над своей судьбой. Когда вы начнете отыгрывать романтическую линию с ней, вы быстро

обнаружите, что она не так уж полно контролирует свою судьбу, как она могла бы надеяться. Это выглядит как насмешка, поскольку она чтит баланс и она член Арфистов, но под вашим

руководством она не может соблюсти эмоциональный баланс. Таким образом и это вносит дисбаланс в ее эмоции, и то, что она раздумывает над вашей ролью как Дитя Баала.

(Как по мне, она просто жалкая стерва, которая подкалывает несчастного-заику мужа всю BG I и пререкается с главным героем всю BG II. Хотя в бою она неплоха. — прим. перев.)

Throne of Bhaal[]

This part of the quest begins much with a good old fashioned ambush as you traverse the world map.  Sharran assassins will attack you; after they are dead, a note on one of them adds Deepstone Clanhold to your map, which is where the rest of the quest takes place.

The dwarven Deepstone clan has had its mines and fort taken over by Alorgoth and his Sharran followers.  Upon entering the map, a dwarf named Lemp Coldhearth will ask you what your business here is.  If you indicate to him that you are an enemy of the Sharrans, he will take you to a camp to speak with Meems Dugdeep, who asks you to free some of her fellow dwarves from their Sharran captors in the northeast part of the map.

There are three ways to get into the fort from here: You can rescue the captive dwarves and take one of them up on his offer to use a downstream entrance; you can use Meems’ idea of a tunnel; or you can simply barge through the front gate. 

Going through the front gate is by far the hardest way in. The gate is heavily guarded and you need the Intricate Key to open it. The key can be found at the very beginning of the map where you first enter. There a group of Sharran guards will ambush you. The key can be looted from the Sharran guard Ovidiu. Once inside you will have to face multiple strong enemies on your way to the mines. If you rescue the captive dwarves that Meems told you about you can ask them to join you and help you inside Deepstone. You can find more allies to help you right after you enter to the left in the first room. This method of entering is challenging but provides additional XP from all the enemies.

Using Meems method to enter requires to find 2 items she needs — Meems’s Special Grog and Rock Salt. The Rock Salt can be looted from a barrel at the Lumber camp where the captive dwarves are. Meems’s Special Grog can be obtained from Tallus who is guarding close to the main entrance of Deepstone. You need to approach him without anyone else at the front gate seeing you otherwise a battle is unavoidable and you can no longer use this method to enter the mines (Meems won’t give you the option anymore). Invisibility works perfectly here. You can either ask Tallus to hand over the Grog or you can kill him and take it while avoiding the other guards seeing you. As soon as you have the items you can ask Meems to proceed with her plan to make a tunnel. The tunnel leads right to the mines skipping all the enemies on the ground floor of Deepstone which makes this method easier. Most of the dwarves at the camp will also join you in the mines. If you want you can still go back to the ground floor and clear all the enemies for additional XP while taking advantage of the massive group of allies you have on your side.

The third way is very similar to the outcome of Meems’s plan. The dwarves you rescued can get you inside Deepstone using a secret entrace to the kitchen. There you will meet Fillis and Killis. If you ask them for advice how to proceed they will suggest you using the Dumbwaiter to get down to the mines and free some of their friends to help you. If you agree you will enter the mines close to the place where Meems tunnel ends.

Once inside the mines be sure to pick up the dwarf named Bentaxe for a gold reward at the end of the quest.  No matter which method of entry you use, Alorgoth will be waiting on the bottom floor of the fort, in the mine area.

Unfortunately, as soon as he spots you, he flees to the Shadow Plane along with his subordinate Yxtrazzal.  Follow him through the portal he creates, and corner him in the southern part of the map.  Undaunted, Algoroth reveals Yxtrazzal to be a Shadow Dragon, and both attack along with several Shadow Creatures.  During this battle, Alorgoth cannot be killed, so focus your attacks on Yxtrazzal and the Shadow Creatures instead.

Once Yxtrazzal is dead, she drops an item called the Wheel of Obliteration, and the Shadow Plane begins to deteriorate.  You must return to the crystals near where you appeared in the Shadow Plane and use the Wheel of Obliteration (via quick item slot) to create a new portal home.  Before you enter this portal, Alorgoth appears, only to fall at the hands of many Shadow Creatures.  The Wheel is destroyed when you step through the portal.

Upon returning to the mine, a dwarf named Bentaxe will reward you with 7,500 gold.  Finally, Rasaad declares his revenge to be complete at long last, which ends the quest and grants 20,000 XP.

On your way back outside make sure to check the ground floor of Deepstone again. If you have not cleared the place before now all the enemies will be dead and you can loot their bodies. Also in the the northeast corner in the Alorgoth’s Quarters you can find three very interesting unique items — Cloak of the Dark Moon, Headband of the Devout and the Night Walkers.

Случайные спутники

Это персонажи, которых вы повстречаете при выполнении тех или иных заданий. Они могут на время присоединиться к вашей группе, помогая в сражениях с опасными врагами.

Мы

Ходячий мозг, покрытый шипами… Неплохой помощник в боях в Прологе. Вы найдете его сразу же после начала игры уже во второй комнате на борту корабля иллитидов. Услышав странный голос, поднимитесь наверх на платформе и подойдите к человеку с обнаженным мозгом.

Пройдите проверки на умения, а затем решите: убить мозг или достать его из тела. Если выберите второй вариант, то к вам присоединится новый спутник. Он будет сопровождать вас на протяжении всего обучающего уровня, но в любом случае Мы погибнет при падении корабля.

Baldur’s Gate companions[]

Recruitment

Companions can be recruited at their indicated spot. Some require a quest and when failing the quest or declining to invite them, most will disappear from the game.

When you no longer require their services, most will stay at their spot, with the following exceptions:

  • Neera will drink at the bar in the Friendly Arm Inn, till you come to your senses.
  • Baeloth Barrityl will hide just outside the Friendly Arm Inn’s walls in the south east corner of the map.
  • Dorn Il-Khan will stand just inside the door in the Friendly Arm Inn. He refuses to rejoin you if your reputation is above 18.
  • Rasaad yn Bashir will stand opposite the Nashkel Inn.
Companions in Baldur’s Gate
Companion Alignment Race Class Area Str Dex Con Int Wis Cha Total Special
Ajantis Ilvastarr Lawful Good Human Paladin Area North of the Friendly Arm Inn 17 13 16 12 13 17 88
Alora Chaotic Good Halfling Thief West Baldur’s Gate, Hall of Wonders 8 19 12 14 7 10 70 Rabbit’s Foot
Branwen True Neutral Human Cleric

Baldur’s Gate:Enhanced Edition (2012)This icon indicates content from the Baldur’s Gate: Enhanced Edition campaign. Priest of Tempus

Nashkel Carnival 13 16 15 9 16 13 82 Spiritual Hammer
Coran Chaotic Good Elf Fighter / Thief Cloakwood Lodge 14 20 12 14 9 16 85 20 DexLongbow+++
Dynaheir Lawful Good Human Gnoll Stronghold 11 13 16 17 15 12 84 Slow Poison
Edwin Odesseiron Lawful

Evil

Human Nashkel 9 10 16 18 9 10 72 Edwin’s Amulet
Eldoth Kron Neutral Evil Human Bard Cloakwood Druids 16 12 15 13 10 16 82 Create Poisoned Arrows
Faldorn True Neutral Human Druid Cloakwood Druids 12 15 11 10 16 15 79 Summon Dread Wolf
Garrick Chaotic Neutral Human Bard Beregost 14 16 9 13 14 15 81
Imoen Neutral Good Human Thief Candlekeep Coastway 9 18 16 17 11 16 87

Never leaves no matter the reputation to mage

Jaheira True Neutral Half-elf Fighter / Druid The Friendly Arm 15 14 17 10 14 15 85
Kagain Lawful

Evil

Dwarf Fighter Beregost 16 12 20 15 11 8 82 20 Con
Khalid Neutral Good Half-elf Fighter The Friendly Arm 15 16 17 15 10 9 82
Kivan Chaotic Good Elf Ranger High Hedge 18/12 17 14 10 14 8 81.12
Minsc Neutral Good Human Ranger Nashkel 18/93 15 15 8 6 9 71.93 BerserkBoo
Montaron Neutral Evil Halfling Fighter / Thief Candlekeep Coastway 16 17 15 12 13 9 82
Quayle Chaotic Neutral Gnome Cleric / Illusionist Wyrm’s Crossing 8 15 /16

Baldur’s Gate:Enhanced Edition (2012)This icon indicates content from the Baldur’s Gate: Enhanced Edition campaign.

11 17 10 6 67 /68

Baldur’s Gate:Enhanced Edition (2012)This icon indicates content from the Baldur’s Gate: Enhanced Edition campaign.

Invisibility
Safana Chaotic Neutral Human Thief Lighthouse 13 17 10 16 9 17 82 Charm Person
Shar-Teel Dosan Chaotic Evil Human Fighter Mutamin’s Garden 18/58 17 9 14 7 11 76.58 to thief
Skie Silvershield True Neutral Human Thief Northwest Baldur’s Gate, Entar Silvershield’s Estate 11 18 15 15 8 13 80
Tiax Chaotic Evil Gnome Cleric / Thief Southwest Baldur’s Gate 9 16 16 10 13 9 73 Summon Ghast
Viconia DeVir Neutral Evil Drow Cleric Peldvale 10 19 8 16 15 14 82 50% Magic Resistance
Xan Lawful Neutral Elf Mulahey’s Lair 13 16 7 17 14 16 83 Moonblade
Xzar Chaotic Evil Human Candlekeep Coastway 14 16 10 17 16 10 83
Yeslick Orothiar Lawful Good Dwarf Fighter / Cleric 2nd level of the Cloakwood Mines 15 12 17 7 16 10 77 Dispel Magic

Baldur’s Gate I & II Classic This icon indicates content from all original Baldur’s Gate games, extensions included. If Khalid is recruited by a level 1 Gorion’s Ward in the original Baldur’s Gate, his intelligence will have a score of 12 only; if recruited later, it will always be 15.

Temporary companions during combat training in Candlekeep’s storage cellars
Companion Alignment Race Class Str Dex Con Int Wis Cha
Arkanis Neutral Good Dwarf Fighter 18/53 12 19 15 11 8
Canderous Lawful Good Human Cleric 16 13 13 12 18 14
Deder Neutral Halfling Fighter / Thief 11 18 16 12 13 9
Mordaine Lawful Good Human Invoker 11 17 15 18 15 12
Osprey Lawful Good Half-elf Cleric / Mage 16 9 13 15 10 6
New companions in Baldur’s Gate: Enhanced Edition
Companion Alignment Race Class Area Str Dex Con Int Wis Cha Total Special
Baeloth Barrityl Chaotic Evil Drow Sorcerer Larswood 12 14 16 19

12

16 89

Early access to certain spells50% Magic ResistanceBarrityl’s Burden

Dorn Il-Khan Neutral Evil Half-orc Blackguard Ambush when traveling to Nashkel Mines 19 16 14 10 15 16 90 Half-orc paladin combinationRancor
Neera Chaotic Neutral Half-elf Beregost 11 17 14 17 10 11 80
Rasaad yn Bashir Lawful Good Human Nashkel 16 16 14 11 14 14 85 Moonlight Walkers

Компаньоны из лагеря

Кроме соратников, которые будут сопровождать вас в походах, в игре есть лагерные компаньоны. Их нельзя добавить в группу, однако вы можете встретить их в лагере, чтобы купить у них полезные предметы, умения или даже информацию.

Скелет в капюшоне

Мистический представитель нежити, который готов предоставить свои услуги за скромную плату. За каких-то 200 монет может воскресить павшего товарища.

Где получить: Неподалеку от пляжа можно найти руины, где вам дадут задание на их исследование. Добравшись до конца можно найти тайную комнату с саркофагом, в котором лежит этот парень. Он отправится к вам в лагерь сразу после того как вы его найдете.

Пес «Царап»

Это своеобразный питомец лагеря. Пока неизвестно, есть ли у собаки практическая польза, однако он будет морально поддерживать вас каждый раз, когда вы будете возвращаться в лагерь.

Вы можете найти пса рядом с трупом хозяина. Подробное расположение указано на изображенях выше. Просто пообщайтесь с собакой и позвольте понюхать вас.

Участие в сюжете[]

Эта статья/раздел содержит спойлерную информацию, раскрывающую подробности сюжета. Мы вас предупредили, а если не согласны — ждите пожирателя разума.

Первая встреча с Шэдоухарт может произойти еще в прологе, на Наутилоиде. Она окажется заперта в жуткой капсуле и не может оттуда выбраться.

Начиная с 5-го патча девушку можно вытащить из капсулы. По правую сторону от нее есть пульт управления, но просто так использовать его не получится. Понадобится недостающая часть механизма, Потусторонняя руна, которая лежит в реликварии в этом же отсеке корабля. Освободившись из капсулы Шэдоухарт подберет Таинственный артефакт и присоединится к отряду героя.

Если не освободить жрицу на наутилоиде, то после крушения корабля ее можно найти на севере пляжа, возле запертой деревянной двери, которую она будет колотить. Здесь её можно завербовать в отряд.

Если же Шэдоухарт была спасена на корабле иллитидов, то герой обнаружит ее недалеко от места крушения. Она будет лежать без сознания с артефактом в руке. Сперва ее нужно привести в чувство (действие «Помощь») и затем она согласится сопровождать героя в его странствиях.

Также является возможным любовным интересом в игре.