Содержание
- [править] Размеры
- Unused NPCs
- Команды на получение предметов в Black Mesa
- Hidden NPC features
- Prelude
- Hazards
- Дикая природа
- Developer Messages
- История
- Behind the scenes
- Competitors
- Overview
- Графика в игре
- Вдохновение[править | править код]
- Creatures
- Trivia
- Black Mesa. Definitive Edition (Русская версия) / Half-Life: Source
[править] Размеры
Физические размеры комплекса, из игровой перспективы, огромны; внушительные области поверхности разделены на семь пронумерованных секторов и вверх на девять пронумерованных областей. Большая часть комплекса находится под землей, где обширные бетонированные подземелья и пусковые установки МБР соединяются сетью монорельсовых электрифицированных линий. Если во время игры провести аналогию между предметами «Чёрной Мезы» и реальными предметами, а также учесть весь масштаб, всё то расстояние, которое предстоит пройти, то площадь равна приблизительно 400 км². В Blue Shift в самом конце игры, когда Барни Калхун телепортируется к другим ученым возле Южного Тоннеля, на тоннеле будет видна надпись: «Южный тоннель. Длина 5 км». «Чёрная Меза» обеспечивает себя вентиляцией, защитой, канализацией и электроэнергией за счёт гидроэлектростанции с плотиной и многочисленных генераторов и реакторов. Комплекс наполнен различными типами лабораторий и полигонов, большая часть которых обладает высокотехнологичным оборудованием. Комплекс также имеет многоэтажный автомобильный гараж, арсенал ядерного и стандартного оружия, локальную монорельсовую и железную дороги, установки для всевозможных научных исследований (включая мощный антимассовый спектрометр), и даже свою пусковую ракетную шахту. Всё необходимое поставляется в «Чёрную Мезу» по ж/д из Нью-Мексико. Некоторые части комплекса не используются очень давно, но при этом они полностью функциональны. Поверхность «Чёрной Мезы» покрыта современными конструкциями.
Unused NPCs
Elite Alien Grunt (npc_alien_grunt_elite)
A larger Alien Grunt intended to be featured in a section of Interloper, set between the conveyor belt and elevator sections, which was cut from the final game. It has slightly more health than the standard Alien Grunt, is twice its size, and has the ability to throw Snark nests towards the player which explode and release Snarks on impact. Its model has less armor on the backside and some missing geometry on the crotch area.
Puffball fungus (npc_puffballfungus)
Intended for a “maze” segment of the chapter Xen which was eventually replaced with the big tree section. A poisonous plant that explodes on proximity or damage and lowers player health to one point, with a slow recovery (similar to Poison Headcrabs). It has a non-functioning ability to pulse as a warning if the player enters its «outer radius» (the RangeOuter parameter set in the editor).
Revisional leftovers
- npc_alien_slave_dummy — Deprecated version of the hostile Vortigaunts, from before the 1.0 update. It lacks the revised Vortigaunt’s dodge and dispel abilities.
- npc_headcrab_black and npc_headcrab_fast — Poisonous and Fast headcrab variants from Half-Life 2. They were meant to be introduced in Xen, but this never panned out due to gameplay and lore concerns.
- npc_pigeon and npc_seagull — Half-Life 2 leftovers. Crows are the only avians which can be found in regular gameplay.
Non-functional
These NPCs lack models and only exist in the game’s FGD file, which means they can be placed in the Hammer editor, but won’t be recognized as an NPC type in-game.
- npc_cockroach — Cockroaches are particle effects in the final game, rendering this NPC obsolete.
- npc_flyer_flock — NPC rendition of a flock of Boids/Flyers. In the final game, they are animated props.
- npc_generic — A generic scripting NPC previously featured in Vampire: The Masquerade — Bloodlines. If placed in the Hammer editor, it will be represented with the G-Man model.
- npc_maintenance
- npc_rat
(Source: Developer responses)
Команды на получение предметов в Black Mesa
Чтобы мгновенно получить любое оружие, предмет или патроны, воспользуйтесь командой give . Список id приведён ниже, при вводе команды квадратные скобки не используются. Например, для получения револьвера, введите следующую команду:
give weapon_357
Предметы
- give item_battery – батарея для костюма
- give item_healthkit – аптечка
- give item_healthvial – малая аптечка
- give item_longjump – прыжковый модуль
- give item_sodacan – баночка газировки (восстанавливает немного здоровья)
- give item_suit – костюм HEV
Оружие и патроны
- give weapon_crowbar – монтировка
- give weapon_glock – пистолет
- give weapon_357 – револьвер
- give weapon_mp5 – пистолет-пулемёт MP5
- give weapon_shotgun – дробовик
- give weapon_crossbow – арбалет
- give weapon_rpg – ракетница
- give weapon_tau – тау-пушка
- give weapon_gluon – квантовый дестабилизатор («пылесос»)
- give weapon_hivehand – рука-улей
- give weapon_frag – осколочная граната
- give weapon_satchel – радиоуправляемая взрывчатка
- give weapon_snark – снарки
- give weapon_tripmine – лазерная мина
- givecurrentammo – полный запас патронов к выбранному оружию (успейте использовать до того момента, как все патроны закончатся!)
Hidden NPC features
Assassin radio communication
Setting console variable sk_human_assassin_use_voice to 1 will make Assassins communicate via the Overwatch radio voice from Half-Life 2. In the retail release this command will not automatically work due to the corresponding audio files being missing; importing them from the HL2 directory sound/npc/overwatch/radiovoice will fix this.
Nihilanth summon ability
The Nihilanth has a deprecated ability to summon enemy NPCs into his chamber, similar to his Half-Life counterpart, as evidenced by a large number of console variables prefixed with sk_nihi_summon_. He has an animation set for doing so which is identical to the one used for his mortar, object teleportation, and psychokinesis attacks.
Headcrab latching
An experimental game mechanic which would have allowed for Headcrabs to latch on to the player’s head, forcing them to rapidly tap their primary fire to remove it. This mechanic can be viewed in the mod release by setting sv_headcrab_can_latch_on_player to 1 and installing this texture mod (otherwise the screen will be covered by a missing texture overlay during a headcrab latch). Interestingly, while this mechanic was completely removed from the retail release, the viewmodel for it still exists, with the HEV suit arms updated to match.
https://youtube.com/watch?v=F2XnCxFZ25E
Retail remake of the Headcrab latch viewmodel
Gargantua vulnerability
The console variable sk_gargantua_debug_allow_death, when set to 1, causes Gargantuas to become vulnerable to damage from explosives like in Half-Life. By default this is disabled, with Gargantuas only taking damage and dying from scripted set pieces.
Prelude
Sometime before the Black Mesa Incident, researchers at Black Mesa discover the alien «border world» known as Xen while developing teleportation technology. Scientific expeditions performed by «Survey Teams» are secretly launched to collect data from Xen, using a huge teleporter deep within the top-secret Sector F Lambda Complex. Despite the deaths of dozens of researchers, Xen inhabitants and wildlife are brought back to Earth for study in the Sector E Biodome Complex. Soon, members of the Xen Survey Teams recover several Xen crystals from the border world, which are designated to be studied in Sector C’s Anti-Mass Spectrometer.
On May 11, 200-, L.M. writes a memo to Colette Green, with C.C. to Isaac Kleiner. In it, L.M. tells Green that the supervision team is particularly interested in Xen crystal sample GG-3883. Although Green’s experiments on the sample revealed unexpected spectral analysis fluctuations, she has identified it as the purest and largest sample they have. As a result, sample GG-3883 replaces the original chosen sample, sample EP-0021, in the simulation. L.M. also states that the enclosed materials requisition form required to switch the samples has already been authorized, and is conscious that a sample change made so fast is a violation of normal anomalous material handling protocol.
The Anti-Mass Spectrometer in operation.
The unusual instructions likely come directly from Black Mesa Administrator Wallace Breen, who is known to have given specific instructions on that matter and is apparently keen on gaining conclusive results, added to behind the scenes influence by the G-Man, who apparently personally brought GG-3883 to Sector C.
On May 16, 200-, the majority of Sector C is in full preparation for the experiment but is delayed by Dr. Gordon Freeman, who is running late for his job in manually operating the Anti-Mass Spectrometer in Test Lab C-33/a. This delay is actually convenient for the science team, who use the time to prepare more and recover from a minor system crash across the facility. The Sector C staff also decide to boost the Anti-Mass Spectrometer to 105% power, much higher than the equipment’s safety buffer zone of below 90%, in a bid to garner better data.Eli Vance, one of the research leaders, argues against this decision but is overruled.
Another scientist, Harold, warns his close friend Rosenberg about the danger of such an energy boost. Just before the experiment, Rosenberg discusses the matter with fellow scientist Richard Keller, but Keller states he has no power to change the operating levels because Breen insisted that G-man told him to boost the power to 105%.
The Anti-Mass Spectrometer runs at the levels he set for it. Because of this immense power output, Black Mesa experiences several minor brownouts.
The Resonance Cascade causing destruction and teleports Vortigaunts into the test chamber.
As Dr. Freeman enters the test chamber, now donning his HEV Suit, Dr. Gina Cross delivers the Xen crystal sample to the chamber while Dr. Colette Green works the Anti-Mass Spectrometer from its lower maintenance level. It is also at this point that Eli Vance is contacted by the G-Man, who whispers to him «prepare for unforeseen consequences». Vance contemplates aborting the test but ultimately decides against it. Freeman activates the device without incident, with the rest of the science team monitoring the experiment from the upper control room. As the Anti-Mass Spectrometer is boosted to its full (105%) capacity, one of the overseeing scientists notices a small discrepancy in the readings but dismisses it as it goes back to acceptable bounds. The sample arrives at the test chamber, and Freeman pushes the delivery cart holding the crystal into the beam of the Anti-Mass Spectrometer. The immediate result is catastrophic; the main beam of the device begins to violently pulsate and expand. The Anti-Mass Spectrometer explodes in several sections, and the science team scrambles to shut it down, to no avail, and is killed by a violent beam of energy that cascades through the control room window. The Anti-Mass Spectrometer continues to go critical, and a Resonance Cascade occurs, ripping a hole through dimensional space and teleporting Xen creatures into the facility. The Resonance Cascade teleports Freeman to various locations around Xen, and after teleporting back into the test chamber, he slips into unconsciousness.
Hazards
Ironic injury sign near a killed scientist in an early Half-Life screenshot.
The Black Mesa Research Facility, being a science research facility, presents numerous hazards to both health and safety. These can include:
- Electrical hazards, from electrical apparatus and power systems;
- Burning / heat hazards, from steam pipes, furnaces or any other hot apparatus;
- Freezing hazards, from freezers and super coolants;
- Acid / corrosive hazards, from countless acid and alkali chemicals in all different applications;
- Radioactive hazards, from nuclear reactors and waste;
- Biohazards, from biological waste and residue;
- A risk of drowning in extremely deep water basins
- Being harmed / killed by underwater machinery
- A risk of fractures from falling, and / or machinery
Due to so many possible hazards being present in various applications all throughout Black Mesa, precautions must be taken. Certain areas call for the use of safety equipment, others will only allow entry when wearing an HEV Suit, a clean suit or an armor vest and helmet. This point is backed up by security guards stationed at ‘secure access’ doors being instructed to only permit access if the entrant is wearing proper equipment.
Black Mesa also features an enormous supply of medical facilities and equipment. There are wall-mounted first aid stations, supplies of portable first aid satchels and infirmary areas. Many scientists are also trained in first aid and they carry syringes that contain healing materials when someone needs medical attention.
Дикая природа
Флора, фауна и ландшафт Чёрной Мезы уникальны для Оклахомы, более типичны для полузасушливых лугов и скалистых холмов восточного Колорадо и Нью-Мексико. Многие виды достигают здесь самых восточных или западных границ своего ареала.
В частности, природный заповедник «Черная Меза» занимает около 60% плоской части горной горы в Оклахоме. В парке и заповеднике отмечены беркуты, сойки-пиньоны, краснохвостые ястребы и олени-мулы, часть которых принадлежит орнитологам.
Флора
Растительность заповедника — это в основном низкотравная прерия с редкими можжевельниками и кактусами Чолла . Плато на высшем уровне классифицируется по вегетативному признаку как «сообщество короткотравных растений Bluestem-grama». Заповедник содержит 23 вида растений, внесенных государством в список «редких».
Фауна
Прерийная гремучая змея хорошо приспособлена к засушливой среде Черной Мезы.
Главный хищник коренных народов — горный лев ; его двоюродный брат, меньший рысь , также присутствует. Присутствует более всеядный американский черный медведь , а также различные виды добычи, включая снежного барана , оленя-мула и вилорогого рогатого скота . Восемь местных видов животных на государственном уровне обозначены как «редкие». Встречаются два зайцеобразных : восточный кроличий хвост ( Sylvilagus floridanus ) и чернохвостый кролик ( Lepus californicus ). Другие млекопитающие включают собачьего койота , а также гораздо меньшую луговую собаку и разновидность барсука .
Девять видов змея встречаются в этой засушливой окружающей среде, Plains газетного носа змея , западный coachwhip , bullsnake , Гиппоскар змея , равнины угревую змеем , blackneck подвязки змея , равнины подвязки змея , выстроился змей , и прерия гремучая . Широколиственных двуглавый сцинк , прерии racerunner , красный губы плато ящерица , северная безухий ящерица , восточный воротничок ящерица , и Техас рогатых ящериц также для района. В заповеднике Черная Меса были найдены два типа черепах : декоративная коробчатая черепаха и желтая грязевая черепаха . В этой пустынной среде обитания обитает только одна лягушка, американская лягушка-бык , но есть еще шесть видов земноводных; в Великих равнинах narrowmouth жабы , Нью — Мексико чесночницы , равнины чесночница , жабы Вудхауса в , красно-пятнистой жабу , и западная зеленая жаба , все жабы .
Птицы — обычное явление, их насчитывается 59 видов в течение по крайней мере нескольких лет. Обнаружено семь различных хищных птиц : индюшачий гриф , американская пустельга , беркут , железистый ястреб , краснохвостый ястреб , коршун Миссисипи и степной сокол , все из которых классифицируются как вызывающие наименьшее беспокойство согласно МСОП . Есть еще одна хищная птица — западная визжащая сова . На Черной Мезе водоплавающих птиц не водится. Траур голубь , больше Roadrunner , общие Nighthawk , Американский Белогорлый Козодой , трап спинок дятла , красное голенищем фликера , оливково-сторонний мухоловка , Феб Сий , ясень горла мухоловки , тиран Кассин в и западной тиран также найден. Всего пять врановых; черный клювом сорока , Пиньона сойки , американская вороны , и ворон , а также больше местные Chihuahuan вороном .
Papilio polyxenes , государственная бабочка Оклахомы, найдена на Черной Мезе.
В заповеднике водится 61 вид бабочек, в том числе семнадцать шкиперов , три ласточкиных хвоста , четыре пряди , один медный , четыре белых , девять , два сатира и крылышко .
На Черной Мезе обитает 91 вид бабочек. На Черной Мезе не водятся никакие виды рыб.
Developer Messages
The soundscape files for every chapter up to Lambda Core each contain a blurb of text related to the chapter.
Inbound: Welcome to Black Mesa! Where hazardous chemical spills are a daily occurance! Anomalous Materials: Someone explain to me why Gordon's job inside the test chamber, couldn't have been done by a robot, or even a monkey... Unforeseen Consequences: This is what happens when you 'force' a computer to divide by zero. Office Complex: Unbeknownst to the staff, the cafeteria had been serving bullsquid for years. We've Got Hostiles: Hey guys, thanks for the rescue. Oh, what? A bullet with my name on it? Cool!! Blast Pit: There's an alien tentacle in my soup. Power Up: The tunnel system smelled like fried chicken for months afterward. On A Rail: Good thing Gordon was around, or the scientists would have been forced to unleash droves of monkeys to press the rocket launch button. Apprehension: Luckily, the Female Assassins were in short supply. If Gordon had to face more than 3-4 at once, he never would have made it to Xen. Residue Processing: Tryouts for the Black Mesa swim team every Tuesday and Thursday. Questionable Ethics: Please remain stationary, while we remove your internal organs. Surface Tension: Look carefully for the hang gliding mini game in the cliffside level! Forget About Freeman: The 2008 finincial crisis was simply a cover for the repair costs of the Black Mesa facility. Lambda Core: And in the end, it was all just a crazy, radiation induced, nightmare!
История
Плато было домом для равнинных индейцев .
В конце девятнадцатого и начале двадцатого века этот район был убежищем для преступников, таких как Уильям Коу и Блэк Джек Кетчум . Преступники построили форт, известный как Грабитель . В каменном форте располагались кузнечная мастерская, порты для оружия и пианино. В нынешнем районе Оклахома Панхандл , который тогда считался нейтральной зоной, не хватало правоохранительных органов, и поэтому преступники сочли безопасным прятаться в этом регионе. Однако, когда новые поселенцы прибыли в этот район для добычи меди и угля, а также для разведения крупного рогатого скота путем выпаса скота в регионе Меса, правоохранительные органы стали более эффективными, и преступники были взяты под контроль. В последнее время по крайней мере один человек утверждал, что был похищен инопланетянами в Черной Мезе.
Behind the scenes
Concept art for Eli Maxwell’s lab.
The original teleportation sequence
As heard in the dialogue files found in the playable Half-Life 2 Beta sound files, the teleportation sequence at the start of Half-Life 2 was originally to be much different and much longer.
Eli’s lab was finally transformed into a real underground building, the scrapyard being kept only for playing fetch with Dog and the Gravity Gun (although a small scrapyard must be crossed to deactivate the Autogun in Episode Two). Then Eli Maxwell was merged with Captain Vance to become the Eli Vance of the final version. Kraken Base being cut from the storyline, the choice of the destination was simplified, and thus the dialogues.
In the playable Half-Life 2 Beta can be found a more recent prototype («orange») map of Black Mesa East, named «eli_lab». Similar to the final version, it features early/expanded dialogue also recorded by the final actors, and Vortigaunts in slave outfit. Of note is a mention by Alyx of Antlion activity outside or that the Gravity Gun is based on a Combine weapon. The Combine also discovers the base before Gordon can test the Gravity Gun.
Competitors
- «Black Mesa can eat my bankrupt…«
- ―Cave Johnson, founder and CEO of Aperture Science
Aperture Science was competing with Black Mesa on various government contracts, including the development of portal technology. In addition, according to potentially biased information from Aperture Science, Black Mesa received a much larger percentage of contracts than average.
The effect that the Xen invasion had on Aperture Science or any of Black Mesa’s unnamed competitors is unknown as of now, although judging by the condition of the world after the Combine invasion, it is likely that any exposed infrastructure they could have has been similarly devastated. However, Aperture Science remained mostly unharmed, due to the fact that their base was mostly deep underground, and apparently continued on testing protocols an unknown amount of time into the future.
Cave Johnson claimed that Black Mesa had stolen technology from Aperture to be put on the market, a factor that contributed to Aperture Science’s bankruptcy. Such technologies could have possibly been early designs of the Aperture Science Handheld Portal Device (noting the similarities on the muzzles and glowing barrels)
Overview
The Valve Corporation originally had plans to port Half-Life: Opposing Force into the Source engine (announced at E3 2004) much like they did with Half-Life: Source, but after an underwhelming first look at the project, the creators of Operation: Black Mesa decided to pursue their own remaster of the game, built from the ground up. They began development in September 2007, one month before the release of Half-Life 2: Episode Two.
The project has grown considerably since then, with a dedicated development team of over 20 programmers, 3D model and texture artists, map designers and vocal performers. Similar to the drive of Black Mesa’s Crowbar Collective, the team is pushing Valve’s Source Engine to the limit with dynamic lighting, complex enemy AI and expansive additions to the original levels.
Графика в игре
Первое, что бросается в глаза – это визуализация. Естественно, разработчики «перелопатили» все текстуры уровней, персонажей, видеоролики и многое другое, чтобы «освежить» игрушку. Но, вместе с тем, чтобы придать игре высокое разрешение, полигональность уровней, и качественные спецэффекты, игроделы также привнесли много нового (а некоторые старые моменты были вырезаны, чем остались недовольны некоторые фанаты – «олдфаги») как в графику, так и в игровой процесс
Важно заметить, что обновленная игрушка стала еще более нелинейной, локации наполнили предметами, событиями, NPC, и прочими элементами, которые симулируют «жизнь» в этом виртуальном мире. Поэтому, если вы хотели бы получить обновленный Half-life, который не «грех» перепройти несколько раз, тогда настоятельно советуем скачать Black Mesa, через торрент для чего можно использовать наш ресурс
Итак, давайте обговорим все интересные вещи в геймплее.
Вдохновение[править | править код]
- Секретная Зона 51 в Неваде возможно была вдохновением для Чёрной Месы.
- Европейский центр ядерных исследований
- Чёрная Меса может быть проведено множество параллелей с TURNSTILE в Уилтшире (Великобритания); огромный подземный комплекс созданный Британским правительством в случае ядерной войны с Советским Союзом.
- Существует реальный Тестовый Центр Чёрная Меса, в юго-западе США, был построен во время Холодной Войны в 1960-х.
- Аниме фильм Akira: военный комплекс под будущим местом следующих Олимпийских игр похож на комплекс Чёрная Меса. Например, главный подъемник, ведущий к Akira в манге — часть игры в Half-Life.
- Комплекс переработки отходов в Селлафилде (THORP) в Озерном крае в Великобритании.
Антология Half-Life
Основная серия: | Half-Life (Opposing Force, Blue Shift, Decay | Uplink (демо) Half-Life 2 (Episode One, Episode Two, Episode Three) | Lost Coast |
Другое: | Half-Life 2: Deathmatch | Half-Life 2: Survivor (аркада) | Half-Life: Source | Half-Life Deathmatch: Source | Portal (компьютерная игра) |
Герои: | Гордон Фримен | Адриан Шепард | Барни Калхаун | Колетт Грин | Джина Кросс |
Другие персонажи: | G-Man | Айзек Кляйнер | Аликс Вэнс | Джудит Моссман | Доктор Розенберг | Илай Вэнс | Одесса Кэббедж | Отец Григорий | Пёс | | Ричард Келлер | Уоллес Брин |
Противники: | Альянс (Военная техника, Солдаты и синтеты, Технологии) | Барнакл | Буллсквид | Вортигонт | Гаргантюа | Гонарч | Ихтиозавр | Контроллер пришельцев | Муравьиный лев | Нихилант | Пехотинец пришельцев | Пиявка | Раса X | Снарк | Спецподразделение HECU | Тентакл | Хаундай | Хедкраб | Чамтоуд | Чёрные оперативники |
Локации и события: | Восточная Чёрная Меза | Зен | Нова Проспект | Побережье | Рейвенхолм | Семичасовая война | Сити 17 c Цитадель | Чёрная Меза| Белый Лес |
См. также: |
Half-Life High Definition Pack | Half-Life: Uplink (фильм) |
Creatures
- Headcrab
- Zombie (Standard Zombie)
- Bullsquid
- Houndeye
- Barnacle
- Snark
- Ichthyosaur
- Tentacle
- Boid
- Hivehand
- Alien Aircraft
- Vortigaunt
- Alien Grunt
- Gargantua
- Alien Controller
- Gonarch
- Nihilanth
The Xen creatures are roughly the same as the original Half-Life. However, in the chapters set in Xen, there are some new variations of existing creatures:
- ZEVs — Zombified scientists wearing HEV Suits
It should also be noted that the part set on Earth features zombified security guards and zombified HECU soldiers, both of which were only present in Opposing Force.
; their suits emit distorted voices, and when a ZEV is killed, the «beep» sound for an HEV user’s death is heard. ZEVs can withstand noticeably more damage than the regular Zombies (a chance for players to experience how tough the HEV suit is from the other side), and thus it is recommended to aim at their head.
- Hoteyes — Red glowing Houndeyes that explode when attacking the player or when shot with a single bullet.
- Knockback Houndeyes — Tougher version of the original Houndeye; their sonic attacks heavily knock the player to the back and/or upwards rather than dealing direct damage.
- Beneathicles — Underwater Barnacles attached upside down at the bottom of the water.
Xen Trees can now be killed with any weapon, either curling up or gibbing depending on the damage.
The battle with the Gonarch is now much longer and much more brutal. The creature can now rapidly launch pieces of rubble at the player; its charge can go through scenery, and is impossible to avoid without long jumping. It launches the player backward a huge distance, and it has to be outrun in certain sections. It still has the Headcrab birthing and explosive toxin attacks, but now it also has the ability to launch green globs of acid that explode after a few seconds. Additionally, it is possible to spawn three Gonarchs during the Nihilanth fight at the end. This can be done by pressing the «use» key on three specific plants present in the chamber; the Gonarchs will appear as soon as the player destroys the Nihilanth’s three healing crystals.
During the chapter «Interloper», all Vortigaunts are docile towards Gordon. This behavior, understandably a rebellion against the Nihilanth, was carried over from the original game, where this was only the case at one instance; it helps provide context for the Vortigaunts’ reverential behavior towards Gordon in Half-Life 2. Early in the chapter, an Alien Grunt is seen beating up a Vortigaunt while another Grunt keeps an eye on the other frightened Vortigaunts, until Gordon intervenes. While they do not assist Freeman in direct combat, the Vortigaunts will help him in a few tasks, such as disabling some force fields that were blocking his path. However, Alien Controllers will sometimes appear, and will force them to attack Gordon; the Vortigaunts become friendly again once the Controllers are killed.
It should be noted that Alien Grunts are more agile in Xen than they were on Earth, being able to strafe faster and jump towards elevated surfaces. It is also made explicit in this section that Alien Grunts are biomechanically altered Vortigaunts. The Vortigaunts are forced to perform the process of transmutation upon themselves on their brethren in factories within the Nihilanth’s tower.
Finally, the Nihilanth is far more challenging than his original counterpart, and has various types of attacks and moves to try and kill Gordon Freeman. Unlike the original version, this one doesn’t teleport the player to separate parts of the map, but will occasionally teleport some large objects from Earth and throw them at Gordon.
Trivia
Eli’s books.
In Eli’s lab, several books can be found on the shelf located left of the teleport. They include:
-
- Lost Socks (a reference to Hal Robins’ The Meaning of Lost and Mismatched Socks)
- Calabi-Yau Space
- Book apparently written in Chinese (The title is Mechanical Engineering)
- To the 8th Dimension and Back Again
- From Here to There in Under a Second by Isaac Kleiner (likely about teleportation)
- Aeronautical Robotics by William C. Wood
- The Extreme Aggrotato by Marc Laidlaw
- Strings, Quarks and Me
- Applied Dynamics
- Advanced Modular Theory and Speculation
- The Big Book of Big Text by Dayyan Eng (Eng is a Chinese-American filmmaker, related to Dhabih Eng, who designed Black Mesa East and produced one of Dayyan’s short films)
At the start of the scrapyard, an old HEV Suit charger panel as seen in the original Half-Life can be found. Picking this up will unlock The Orange Box Achievement/Trophy ‘Blast from the Past’.
The Half-Life 2: Deathmatch map Steam Lab draws some inspiration from both Kleiner’s Lab and Black Mesa East, and includes a teleport as well.
When launching a crate into the ventilation hole (the right one) above the blast door at the scrapyard with the Gravity Gun, a group of Crows will fly away.
In the room Judith Mossman walks into, pointing the flashlight at the table between two of the monitors will reveal a picture of Mark Twain, a famous American author.
In Black Mesa East and Kleiner’s lab, there are boxes with the radiation trefoil symbol under tables, they are a reference to the plutonium boxes from the film series Back to the Future.
Black Mesa. Definitive Edition (Русская версия) / Half-Life: Source
Black Mesa («Чёрная Меза», ранее известная как Black Mesa: Source) – ремейк культовой компьютерной игры Half-Life 1998 года на движке Source. Представляет собой модификацию игры Half-Life 2. Разработчики воссоздали оригинальную вселенную Half-Life, используя расширенные возможности движка Source, переработали все текстуры, модели и уровни, реализовали отличный геймплей. Создатели игры заявили, что собираются сделать полностью синхронную сюжетную линию, лишь несколько изменив её, не нарушая баланса.Наряду с оружием их оригинальной игры разработчики добавили к защитному костюму H.E.V функцию «спринт» и реализовали полностью синхронную сюжетную линию, не нарушая баланса. Сама игра является улучшенной версией Xen из Half-Life Source. Это можно заметить по текстурам и моделям, значительно улучшающих графику на картах. Помимо этого, на некоторых картах была улучшена геометрия. Кроме вышеперечисленного, создатели добавили динамические тени, улучшили статическое освещение и отражения, отображение воды и изменили текстуры окружения на более качественные.Black Mesa – мод к игре Half-Life 2, который стараниями разработчиков расширился до самостоятельного проекта. Повествование игры повторяет события Half-Life и ведется от лица главного героя, Гордона Фримена. Римейк не вносит изменений ни в оружие, ни в геймплей, но располагает полностью перерисованными текстурами и т.н. «синхронной сюжетной линией».Оживите Half-Life в этом высоко оцененном, сделанном фанатами отдыхе. «Черная меза» — это отмеченное наградами переосмысление исторического путешествия Гордона Фримена через исследовательский центр «Черная меза». Повторите опыт игры, которая подняла планку для всей игровой индустрии снова и снова!Более чем 10-часовой опыт одиночной игры значительно улучшился с выпуском мода; новые визуальные эффекты, новый голос за кадром, обновленные игровые встречи, изменения стабильности и многое другое. Xen не является частью раннего выпуска, но будет включен как бесплатное обновление, когда он будет готов.Ожидайте невероятно детализированную обстановку, старую схватку, как в гвоздях, и захватывающую историю с запоминающимися персонажами. Абсолютно новый саундтрек, озвучка, хореография и диалоги создают более широкий и захватывающий опыт, чем когда-либо прежде! Сражайтесь с друзьями или против них в двух игровых режимах на 10 культовых картах вселенной Half-Life, включая Bounce, Gasworks, Stalkyard, Undertow и Crossfire!Используйте те же инструменты, что и разработчики! Создавайте свои собственные моды, режимы и карты для Black Mesa и Black Mesa Multiplayer, а затем делитесь своими работами и подписывайтесь на других в мастерской Steam!Ключевые особенности игрыBlack Mesa. Definitive Edition (Русская версия):- Десятки часов одиночной игры, включая все финальные главы;- Погрузитесь в совершенно новый саундтрек и более двух тысяч анимационных сцен и более шести тысяч линий диалога- Проработанные уровни до мелочей- Огромный арсенал оружия и многое другое…Дополнения игрыBlack Mesa. Definitive Edition (Русская версия):- XEN MuseumМинимальные системные требования игрыBlack Mesa. Definitive Edition (Русская версия):- Операционная система: Windows XP, Vista, 7, 8.1, 10- Процессор: Intel Core 2 Duo 2,4 ГГц, AMD64X2- Оперативная память: 1 ГБ (XP), 2 ГБ (Vista, 7, 8.1, 10)- Видеокарта: 128 МБ видеопамяти, поддерживающая Shader Model 3.0- Звуковая карта: совместимая с DirectX 9.0с- Свободное место на диске: 24 ГБ
Жанр: Экшн / ШутерЯзык интерфейса: Русский (ZOG v.29.11.2020) / Multi 9Язык озвучки: Русский (GameSVoiCE v.29.11.2020) / АнглийскийИнсталлятор (Decepticon). Версия игры: 1.5.3 Build 7336708Размер: 10,49 ГбСкачать с Облака:пароль на архив: igrozoom.ruАрхив 1 + Архив 2 + Архив 3Скачать с торрентов:
Жанр: Экшн / Шутеры
+122