Боевая система

Appendix[]

Notes


While Murder in Baldur’s Gate offers three paths in its adventure, the journey involving Torlin Silvershield was confirmed as canon in the Sword Coast Adventurer’s Guide.

Appearances

Adventures
Murder in Baldur’s GateHoard of the Dragon QueenBaldur’s Gate: Descent into AvernusCandlekeep Mysteries: «Mazfroth’s Mighty Digressions»
Novels
The Halfling’s GemThe Ring of WinterThe Druid QueenThe Silent BladeBaldur’s GateUnder Fallen StarsThe StowawayThe ShadowmaskThe Sentinels
Referenced only
Passage to DawnRising TideThe Sea Devil’s EyeBaldur’s Gate II: Shadows of AmnBaldur’s Gate II: Throne of Bhaal
Comics
Legends of Baldur’s GateShadows of the VampireEvil at Baldur’s Gate
Video Games
Baldur’s Gate series (Baldur’s GateBaldur’s Gate: Siege of DragonspearBaldur’s Gate III) • Dark Alliance series (Baldur’s Gate: Dark AllianceBaldur’s Gate: Dark Alliance II)Idle Champions of the Forgotten Realms
Referenced only
Baldur’s Gate II: Shadows of AmnNeverwinter Nights: Darkness over DaggerfordSword Coast Legends
Board Games
Betrayal at Baldur’s Gate
Organized Play & Licensed Adventures
Escape from Elturgard

Gallery

Coat of arms of Baldur’s Gate

The location of Baldur’s Gate, circa 1372 DR

The location of Baldur’s Gate, circa 1479 DR

Bird’s-eye view on the city of Baldur’s Gate

External Links

  • Baldur’s Gate (city) article at the Baldur’s Gate Wiki, a wiki for the Baldur’s Gate games.
  • Baldur’s Gate City Interactive Map

Культ Ктулху и высокое фэнтези

Ранний доступ к Baldur’s Gate 3 одновременно радует и печалит. И это вина не багов, а того, насколько малый отрезок истории нам дают пощупать. Выпускать этакий пролог, который станет и испытательным полигоном, и своего рода демоверсией, в порядке вещей для Larian Studios. Подобное уже было с Divinity: Original Sin 2 — и, на мой взгляд, подход правильный.

Крупные ролевые игры на то и крупные, что каждая мелочь может в итоге повлиять на геймплей и «проходимость» заданий, а разработчикам нужно это учитывать. Мне, например, пришлось перезагружать двухчасовой квест, когда я выкрал сюжетный предмет у одного персонажа, из-за чего скриптовая сцена попросту не смогла активироваться. Сейчас на подобную вещь нельзя обижаться, ведь это ранний доступ, а значит, есть время на исправление. Главное, чтобы не пришлось исправлять сюжет.

Второстепенные квесты закручены ничуть не хуже, чем основныеВторостепенные квесты закручены ничуть не хуже, чем основные

Благо, пока история как минимум интригует. В ней намешали и похожих на Ктулху иллитидов, и мозговых паразитов (один из которых, естественно, достанется главному герою), и гитьянки на красных драконах. Завязка в Baldur’s Gate 3 быстрая, полная загадок и недосказанностей, как в приличном модуле Dungeons & Dragons — и это хорошо. Похоже, Larian того и добивалась, чтобы у игрока возникли ассоциации с настольной ролевой игрой, а не с CRPG от BioWare. Разумно, ведь новый проект абсолютно не связан с приквелами, зато очень многое берёт от настольного первоисточника.

Ведь в то же время главный друид попал в плен гоблинам, а рощей стала править его наставница, которая славится своей жестокостью и эгоизмом. Она без проблем убьёт ребёнка за кражу священного тотема и с радостью проведёт особый ритуал, который уничтожит всех тифлингов — всё ради спокойствия её народа.

Случайно спасенный в темной пещере дварф, совершенно не связан с основными квестами, но благодарить он вас будет при каждой встрече

Да и гоблины, в отличие от большинства произведений по D&D, уже не кажутся простым мясом для вышибания опыта. Их сообщество расколото внутренней враждой. Сторонники культа Абсолюта (очень похожего на культ всё того же Ктулху) убедили большую часть сородичей начать священную войну против неверных, и первыми под острие топора попали именно тифлинги из рощи друидов. Между тем, в лагере гоблинов остались и те, кто не понимает, ради чего служить кальмарообразным монстрам, когда можно и дальше грабить себе и жить припеваючи. А так и до гражданской войны недалеко.

Описывать конфликты можно очень долго: у каждого есть множество вариантов развития, и не все из них очевидные. К примеру, открытое противостояние тифлингов и культа Абсолюта можно вообще не увидеть, решив грызню между рогатыми и зелёными без кровопролития. Игра даёт огромную свободу действий, из-за чего мир в Baldur’s Gate 3 не кажется картонным. В Dungeons & Dragons вообще не приветствуется строгое деление на добро и зло, и творение Larian Studios лишь подчёркивает это. Вы вольны делать любой выбор — решение просто повернёт сюжет в ином направлении. В крайнем случае у вас всегда будет шанс исправить свои поступки и примкнуть к другой стороне конфликта.

Советы по созданию персонажа, описание классов

При создании персонажа необходимо обратить внимание на следующие критерии:

  • От выбора расы зависит сила игрока и определенные навыки. Лучше всего выбирать людей и полуэльфов.
  • Класс персонажей тоже влияет на силу команды. Их в игре 4: воины, жрецы, волшебники и разбойники. Наиболее удобными (делают игру более легкой) являются волшебник и воин.
  • Репутация и черты характера влияют на способность персонажа работать в команде. Лучше всего, если больше положительных качеств, чем отрицательных. Однако стоит помнить, что гнев и злость делают персонажа более сильным и неуязвимым.

Обратите внимание! При создании волшебника, нужно выбирать персонажа с большей шкалой здоровья, так как чтение заклинаний — изматывающий процесс. Выбор игрока может намного облегчить прохождение игры

Выбор игрока может намного облегчить прохождение игры

Society[]

Baldurians took great pride in the inclusiveness of their city. It was a place anyone could call home, or start a new life within, regardless of race, creed or personal history. Despite its dense population and crowded streets it was remarkably clean and safe for citizens and visitors alike.

As a whole, citizens of Baldur’s Gate did not tolerate drunk and debaucherous behavior.

Customs

Unlike other cosmopolitan cities, Baldur’s Gate was home to few formal festivals and gatherings. In addition to celebrating Highharvestide in autumn, Baldurians celebrated The Breaking every spring, marking the day when the last hunks of ice broke away from the Gray Harbor, freeing it for safe trade. They also held public celebrations for Returning Day, which commemorated Balduran’s return to his home city following his famous expedition across the Trackless Sea.

Every so often, Baldurians would gather together on a street around a grouping of crates, barrels and other impromptu seating to share stories and tales with one another. These cobble parties, so named for the cobblestone roads on which they were hosted, were marked by special «rose-red» torches that could be purchased from the local fireworks shop.

Religion

Like most great cities, Baldur’s Gate had many places of worship scattered across its districts. For instance, Twin Songs accepted all faiths and hosted a great diversity of temples and shrines dedicated to nearly every deity. Even shrines devoted to the worship of evil powers, such as Bane and Bhaal, were tolerated by the city’s Flaming Fist soldiers.

Despite the city’s inclusiveness, three deities predominated the worship of Baldurian citizens. For favor and safety at sea, the veneration of Umberlee has been a mainstay throughout their history. The favor of Tymora was often sought for greater wealth and prosperity with regard to trade, gambling and mercantile endeavors. Lastly, as continual expression of gratitude for the technological blessings bestowed upon the city, the worship of Gond was widespread, even beyond his temple and museum.

In addition to the myriad of religious groups that flocked to the city’s temples, a number of small cults and esoteric societies kept their home within the Gate.

Demonym

People and things from Baldur’s Gate were known as «Baldurian». The term «Balduran» was never used—misusing the founder’s name even like this was a grave insult to his memory and the city alike.

Heraldry

The coat of arms of Baldur’s Gate.

The city’s coat-of-arms was a single ship, with raised sails, floating across still waters in front of a clear blue sky. While the ship represented both the city’s role as a trading hub and its founder, Balduran, the calm sea signified its peaceful neutrality and the sky its promising future.

Возможные игровые компаньоны, преимущества и недостатки, кого брать в команду

По отзывам самих игроков наиболее лучшими игровыми компаньонами являются:

  • Аэри — женщина маг и священник, свято чтит законы, чаще всего ее выбирают в качестве возлюбленной, однако не отличается особой силой;
  • Валигар — молчун, но очень силен и ловок, имеет свое оружие, однако в разведательные вылазки не подходит из-за своего огромного телосложения;
  • Йошимо — самый смышленый воришка, может выйти из любой ситуации, однако в любом другом клане кроме воров может подвести союзников;
  • Келдорн — харизматичный, умный и всеми уважаемый герой, хорошо владеет самым мощным игровым мечом, однако очень неуклюж и неловок.

Помимо вышеперечисленных персонаже в команду можно взять Динайхер, Эдвина, Маззи, Аномена, Минск.

Defenses[]

Historically speaking, Baldur’s Gate was naturally well-defended by its location in a natural inlet, and the great wall that was financed by the city’s founder, Balduran. However, its security was often attributed to its political neutrality and the world-view of its leadership. While the city remained dedicated to the termination of threats which jeopardized trade and commerce in the Sword Coast, it refused to involve itself with the region’s political conflicts.

Defense of the Upper City fell under the responsibility of the Watch, the constables who enforced the laws of the city’s patriar noble class. As it has been for over a century before the Second Sundering, the rest of the city was policed by members of the Flaming Fist. Many officers within the Fist were «retired» adventurers and its highest rank of Marshal, was by tradition, one of the Grand Dukes.

Military

While the Fist always kept a strong contingent within the city’s walls, they doubled as the city’s standing army and were free to hire themselves out in external conflicts as long as they were never aligned against the city. At the behest of their leaders, they even embarked upon journeys to the then-newly-discovered continent of Maztica. After a century of serving as defenders of the city, they had become so entwined with the fate of its well-being, they operated as the de facto police force for domestic concerns and its bulwark for threats from abroad.

In addition to the 1,700-plus soldiers of the Flaming Fist, the Grand Dukes commanded a navy of a half dozen ships with crews of at least 40 men each.

Inhabitants[]

Population

The population of Baldur’s Gate was always dominated by humans, though other races such as elves, dwarves, and to a lesser extent some drow, settled within the city and were not looked upon differently. The older districts of the Upper City and Lower City were quite diverse, while newer neighborhoods and those of the Outer City saw some homogenization along ethnic and racial lines. While no race was outright banned, more-monstrous humanoids such as trolls, ogres and orcs were a rare sight indeed.

As anyone was welcome to visit or conduct business in The Gate, its population continually swelled as the city’s geographical size grew well beyond its walls. How the city did not collapse upon itself, was unfathomable to many.

Demographics

Adventurers were a welcome presence in the Gate, many of whom came from the far corners of Toril to seek opportunities for fame, fortune or whatever alluring endeavour presented itself. Even those from unlikely walks of life found themselves enticed by the stories that filled the city’s taverns and inns, giving in to the temptation of thrill and excitement.

Many lower and working-class individuals lived in the streets of the Lower and Outer City regions. While low-skilled laborers and dock-workers ensured goods arrived to their destinations in the Gray Harbor, tradesfolk such as tanners, smiths, garment-makers and the like produced their goods throughout the city. The industry of these laborious individuals drove the economy of the greatest mercantile power of the Sword Coast.

The merchants of Baldur’s Gate were famous across the Realms for their heroic work ethic, keen sense of business and outright gumption.

The wealthy patriar families were the nobility of the Upper City. While their lives were viewed as the epitome of luxury and opulence, many were civic-minded benefactors that genuinely strived to improve their home city. This Baldurian elite-class was limited to a few select human families, along with the dwarven Shattershields; no matter how rich any businessmen or merchants became, they could not buy their way into the Baldurian patriar.

Animals

While cats were abundantly found throughout the city, as they were used to eliminate vermin from cargo ships, dogs were not a common sight by any stretch. Livestock, such as horses, cows, goats and like, were prohibited from the city proper, relegated to the paddocks and pens of the Outer City. The city’s law forbade animals bigger than a peacock to gain entrance into the city. Some considered that regulation to be archaic.

Игра Baldur’s Gate 1 — общая информация

Первая часть серии вышла в свет в далеком 1998 году. В 2012 году разработчики решили выпустить более модифицированную и адаптированную для ПК версию, получившую название Baldur’s Gate: Enhanced Edition.

Baldur’s Gate Enhanced Edition — ролевой квест, в котором игроку предстоит собрать команду и защищаться от врагов

Игра получила высокие рейтинги от многих популярных компьютерных изданий, игроки тоже хорошо приняли переиздание. В 2019 году она была выпущена для Xbox One, PlayStation 4 и Nintendo Switch.

Длительность игрового процесса составляет около 43 часов, однако при прохождении дополнительных миссий она увеличивается до 55 часов.

Рекомендуемые системные требования:

  • операционная система — Windows 7, 8, 10;
  • свободного места на диске — 2 ГБ;
  • оперативная память — 512 МБ.

Trade[]


«Whoever holds the Gate holds the goods»

— Sembian saying

The Gray Harbor of Baldur’s Gate was one of the largest, busiest and most popular ports-of-call found on the western coast of Faerûn, handling a wide variety of cargoes that rivaled even the sprawling ports of Calimshan. Due to the fact trade was not tied to any individual’s moral alignment, anyone conducting business in a non-harmful manner was welcome to trade in the city. By virtue of this tolerant outlook, Baldur’s Gate had become the greatest center of trade along the entire Sword Coast in the 15th century, out-competing both Waterdeep and Amn.

For years, Baldur’s Gate minted its own silver trade bars, the most common variety of which was a 1 lb (0.5 kg) bar worth 5 gp. More importantly, the city also set the value for this form of currency and regulated its use in trade.

Baldur’s Gate sponsored nearly 90 professional guilds, from seafarers and financiers from the Upper City, to loremasters, brewmasters, metalworkers and nearly every skilled tradesperson in between.

While the honest and once-powerful mercantile guild known as the Merchant’s League, previously dominated trade in the city, it was banned by the Council of Four and forced to operate in secret. Similarly, the secretive collective of noble-merchants known as the Knights of the Shield operated in an unofficial capacity. While the Iron Throne’s influence grew and diminished throughout the 14th and 15th centuries, they continued to control trade of the weapons and armor that were used by the Watch and the Fist.

The cloth market was a trades event that was held annually in late summer, or early fall. The market attracted the best textile weavers, seamsters, and gown makers, including Xanda Pennywell‎ of Liam’s Hold.

As of the mid-1300s DR, stone was usually imported from Mirabar via Luskan for use in construction, having been magically transported from up north. This feat of arcane conveyance was quite expensive.

Квесты и тексты

Несмотря на то, что в раннем доступе есть только первый акт, а событий в нём происходит не шибко много, Baldur’s Gate 3 всё равно умудряется удивлять — мелочами. Сходу видно, что разработчики вложили огромное количество ресурсов в проработку окружения, персонажей, звука и других деталей. Каждая комната, каждый закуток, заполнены мелкими вещами, которые можно потрогать, осмотреть и подвигать. Изучать каждый комод не только внутри, но и снаружи можно и нужно. Увидеть какой-нибудь маленький бутылёк с зельем не всегда удается с первого раза. Специальная клавиша должна подсвечивать мелкие интерактивные предметы, но в раннем доступе эта функция работает через раз.

Вот ты где!Вот ты где!

Larian

Вообще, в последнее время встретить хорошо написанную RPG — редкость. Разве что в прошлом году была удивительная Disco Elysium, которая увлекала не бессмысленным отстрелом мобов, а изучением мира через текст. И новая Baldur’s Gate от неё не отстает ни на шаг. Общаться с неигровыми персонажами на редкость приятно, ведь каждый — настоящая личность. К примеру, даже зная лор Dungeons & Dragons и не самую дружелюбную натуру тифлингов, ими всё равно проникаешься, им пытаешься помочь, хочешь побольше узнать о бедах каждого… И это можно сказать абсолютно про всех встречных NPC.

Второстепенных квестов в раннем доступе немного, но выполнены они со вкусом. Задания в духе «подай-принеси» давно стали моветоном, и в Larian это прекрасно понимают. Поэтому небольшая просьба навестить тётушку в её чайном домике влечёт за собой жуткое приключение с несколькими способами прохождения. Такие квесты не особо влияют на основной сюжет, но дают игроку проникнуться тем самым духом D&D из восьмидесятых — таинственным и волшебным.

Baldur’s Gate 3 не перебарщивает с мрачными тонами и не тонет под весом собственных шуток. Она держит баланс. Чёрный юмор местами отталкивает, но всё же забавляет. А жестокости, крови и занимающихся сексом огров явно недостаточно, чтобы обозвать игру тёмным фэнтези. Ни одно настроение в Baldur’s Gate 3 не успевает приесться. Едва сценаристы начинают слишком сильно нагнетать драму, как атмосферу разряжает меткая шуточка, чтобы опять уступить место чему-то посерьёзнее — и так по кругу.

Ситуация с орками смешная, но последствия печальные…Ситуация с орками смешная, но последствия печальные…

Особую магию создают отлично прописанные компаньоны, как никогда похожие на живых людей. Здесь нет полностью положительных или отрицательных персонажей: у каждого своя история, своя тайна, ключ к которой не всегда легко найти. Они взаимодействуют между собой, ругаются или высказывают недовольство по поводу действий игрока. Отдельного внимания заслуживают актёрская игра и моушн-анимация. Благодаря им проникаешься каждой, даже мимоходом брошенной фразой. От ироничных ответов Гейла невольно расплываешься в улыбке. Поначалу нахальные, а затем всё более печальные фразы Шэдоухарт заставляют полюбить наглую эльфийку и пойти решать любые её проблемы. И так — с каждым спутником. Нечто подобное я испытывал десять с лишним лет назад, когда проходил Dragon Age: Origins.

Geography[]

Baldur’s Gate was located to the south of the great city-state of Waterdeep, north of Amn along the well-traveled Coast Way road, that passed over the Wyrm’s Crossing, through the Outer City and into the Gate proper. It was nestled on a stretch of poor soil, within a natural bay that formed on the north bank of the River Chionthar about 40 miles (64.4 km) east from its mouth on the Sea of Swords.

As the minstrels of the 14th century described it, the city was a crescent moon that wrapped around the great harbor, though in the century that followed it grew well beyond that form. While the terrain of the Upper City was flat and level, the Lower City was built over steep bluffs that overlooked the Gray Harbor.

Weather

The region surrounding Baldur’s Gate received an abundance of drizzling rain and sleet with frequent-occurring fog that rolled through the city’s streets. This excessive precipitation was well-mitigated with an advanced water system where underground basins collected the run off rainwater, maneuvering it through subterranean aqueducts that emptied it into massive cistern beneath the Temples District.

Despite the city’s engineering and cleanliness, this continual rain led to regular growth of mildew accompanied by a musky smell that permeated the city’s cellars. To abate the slippery stone streets, it was sometimes necessary to spread straw or gravel along the wet cobblestones.